Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9ZJ2W
Type: Tese de Doutorado
Title: Verbo e cor: relações intermidiáticas na obra de Almada Negreiros
Authors: Carla Cristina de Araujo
First Advisor: Marcus Vinicius de Freitas
First Referee: Eliana Lourenco de Lima Reis
Second Referee: Raquel Beatriz Junqueira Guimarães
Third Referee: Gerson Luiz Roani
metadata.dc.contributor.referee4: Lisa Carvalho Vasconcellos
Abstract: A tese propõe uma reflexão sobre as relações interartes e sobre asmodalidades de intermidialidade, propostas por Irina Rajewski e outros, na obra do multiartista português Almada Negreiros, que foi poeta, contista, dramaturgo, pintor, desenhista, caricaturista, vitralista, tapecista, ator, coreógrafo, bailarino, figurinista, dentre outras habilidades. Além de sua criação artística, foi também ensaísta, crítico de arte e estudioso da matemática e da geometria, o que o levou a criar parte de sua obra com base nos cálculos. Surgiu no meio artístico português nos primeiros anos do tumultuado século XX e teve papel fundamental nas renovações literárias e artísticas que mudaram o cenário social e cultural de Portugal. Uma breve reflexão sobre sua atuação artística em Portugal está, portanto, diretamente relacionada aos estudos interartes e às modalidades das relações intermidiáticas. Os seus textos literários e a sua pintura são analisados na sua interrelação e na relação com as outras artes, tais como o teatro, a música.
Abstract: This thesis focuses on the interart relations and the modalities ofintermediality proposed by Irina Rajewski and others, on the work of thePortuguese multi-artist Almada Negreiros, who was a poet, short story writer,playwright, painter, designer, cartoonist, stain glass and tapestry maker, actor,choreographer, dancer, costume designer, among other skills. In addition to hisartistic creation, he was also an essayist, art critic and scholar of mathematics andgeometry, which led him to create part of his work based on calculations. Heappeared in the Portuguese art scene in the early years of the tumultuous twentiethcentury and played a key role in the literary and artistic renewal that changed thesocial and cultural landscape of Portugal. A brief reflection on his artistic activitiesin Portugal is therefore directly related to interart studies and modalities ofintermediality. His literary texts and paintings are analyzed in the light of theirinterrelationships as well as their relation to other arts, such as theater and music.
Subject: Modernismo (Literatura) Portugal
Modernismo (Arte) Portugal
Intermidialidade
Negreiros, José de Almada , 1893-1970 Crítica e interpretação
Literatura portuguesa Estudo e ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/LETR-A9ZJ2W
Issue Date: 24-Jun-2015
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_completa.pdf13.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.