Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AANPPS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose de Paiva dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Glaucia Renate Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Clara Versiani Galerypt_BR
dc.creatorAne Caroline de Faria Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T19:56:24Z-
dc.date.available2019-08-11T19:56:24Z-
dc.date.issued2016-03-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AANPPS-
dc.description.abstractThe present thesis aims at examining how the novels 'Their Eyes Were Watching God' by Zora Neale Hurston, 'Sula' by Toni Morrison, and 'The Women of Brewster Place' by Gloria Naylor, deconstruct long-held controlling images of black women, particularly the Mammy, the Matriarch, and the Jezebel images. In spite of the fact that these works were published in different decades - especially Huston's - their authors tend to dispel the controlling images created by white patriarchy, at the same time they help creating opportunities for new expressions of black womanhood. In order to investigate the deconstruction of these controlling images in the novels, it was first necessary to re-examine Black Feminist theory, advocating that controlling images are created by a patriarchal and racist system, with the purpose of subjugating and demonizing black female bodies. Black feminists such as Patricia Hill Collins, stress the necessity of eradicating derogatory stereotypes and constructing new images based on black women's plural roles in society, therefore opening possibilities for a liberating experience of black womanhood. Characters such as Nanny and Janie, Eva, Hannah and Sula, Mattie Michael and Etta Mae provide this work with powerful illustrations of black women who denied - partially or completely - the places reserved in society for them, consequently deconstructing controlling images white society imposes on them. In sum, all three novels show that, despite all oppression, black women try to live their lives the best way they can, and are not afraid of being who they really are.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação intenciona analisar como os romances 'Seus Olhos Viam Deus' de Zora Neale Hurston, 'Sula' de Toni Morrison, e 'As mulheres de Brewster Place' escrito por Gloria Naylor, desconstroem as antigas imagens de autoridade da mulher negra, principalmente as imagens da Mama, da Matriarca, e da Jezebel. Apesar de esses romances terem sido publicados em décadas diferentes - especialmente o romance de Hurston - suas autoras inclinam-se a descartar imagens de autoridade criadas pelo sistema patriarcal branco, ao mesmo tempo em que criam oportunidades para novas expressões da feminilidade negra. A fim de investigar a desconstrução dessas imagens de autoridade, foi primeiramente necessário reexaminar a teoria do Feminismo Negro, defendendo que as imagens de autoridade são criadas pelo sistema patriarcal e racista, com o propósito de subjulgar e demonizar o corpo negro feminino. Feministas negras, como Patricia Hill Collins, enfatizam a importância de se extirpar estereótipos degradantes e se construir novas imagens baseadas nos múltiplos papéis das mulheres negras na sociedade, e dessa forma abrir possibilidades para uma libertadora experiência da feminilidade negra. Personagens como Nanny e Janie, Eva, Hannah e Sula, Mattie Michael e Etta Mae provém esse trabalho de ponderosos exemplos de mulheres negras que negaram - parcialmente ou completamente - os lugares reservados a elas na sociedade, consequentemente desconstruindo imagens de autoridade que a sociedade impôs a elas. Desse modo, esses três romances mostram que, apesar da opressão, mulheres negras tentam viver suas vidas da melhor maneira possível, e não tem medo de mostrarem quem elas realmente sãopt_BR
dc.languageInglêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcontrolling imagespt_BR
dc.subjectblack womenpt_BR
dc.subjectpatriarchypt_BR
dc.subject.otherFeminismo e literaturapt_BR
dc.subject.otherAutoridadept_BR
dc.subject.otherMorrison, Toni Sula Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura americana História e críticapt_BR
dc.subject.otherHurston, Zora Neale , 1901-1960 Their eyes were watching god Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPatriarcadopt_BR
dc.subject.otherNaylor, Gloria , 1950- Women of Brewster Place Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleThe mammy, the matriarch, the Jezebel: beyond controlling images of black female subjects in Their eyes were watching god, Sula, and The women of Brewster Placept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.anecaroline.pdf957.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.