Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-ABZSBM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jacyntho Jose Lins Brandaopt_BR
dc.contributor.referee1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Sandra Maria Gualberto Braga Bianchetpt_BR
dc.contributor.referee3Edson Ferreira Martinspt_BR
dc.contributor.referee4Neiva Ferreira Pintopt_BR
dc.creatorWellington Ferreira Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T15:19:25Z-
dc.date.available2019-08-14T15:19:25Z-
dc.date.issued2016-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-ABZSBM-
dc.description.abstractIt is taken as a dogma that the Poetics as a discipline is a term which has crystallized since, at least, the work of Aristotle and has been continued, later, by the work of Horace. There is also that the discipline we designate as Theory of Literature is far too recent, fixed by Wellek& Warrens work. In fact, a science of literature makes itself needed from the moment that literature has lost its place in the empirical world and ceased having its meaning by the context in which it was produced and by its effects in this reality. The poetics term arises in Aristotle (Met.;E.N.) as a way of knowledge to the man, opposing itself to the theoretical and the practical. When this tripartite division of perceiving the world is reduced to the opposition noscere x agere, thereis also the reconfiguration of the poets and poetrys places and, consequently, the production of a range of speeches on this manner, trying to handle what had already been within the strict scopeof tékhné. This work aims to comprehend how one of these speeches the poetry itself sets up the statutes of the poetic making in the tense time which extends from the end of the republic to the end of the Augustus governance, considered by the expert criticism as the golden age of Roman literature .pt_BR
dc.description.resumoTemos como dogma que a Poética como disciplina é termo que se cristalizou desde, pelo menos, a obra de Aristóteles e foi continuada, depois, pela obra de Horácio. Temos, também, que a disciplina a que chamamos Teoria da Literatura é demasiado recente, fixada a partir do trabalho de Wellek & Warren. De fato, uma ciência da literatura se fez necessária a partir do momento em que a literatura perdeu seu lugar no mundo empírico e deixou de ter seu sentido pelo contexto em que era produzida e por seus efeitos nesta realidade. O termo poética aparece em Aristóteles (Met.; E.N.) como uma das formas de saber do homem, se opondo ao teórico e ao prático. Quando esta divisão tripartite de se perceber o mundo se reduz à oposição noscere x agere, há também a reconfiguração dos lugares do poeta e da poesia e, consequentemente, a produção de uma série de discursos sobre este objeto, tentando dar conta do que já fora do estrito âmbito da tékhné. Este trabalho busca compreender como um destes discursos a própria poesia constrói os estatutos do fazer poético no tenso período que se estende do fim da república ao fim do governo de Augusto, período considerado pela crítica especializada como a era de ouro da literatura romana.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPoéticapt_BR
dc.subjectTeoria da Literaturapt_BR
dc.subjectPoesia Romana Clássicapt_BR
dc.subject.otherCrítica Roma (Itália)pt_BR
dc.subject.otherPoesia clássica História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e história Roma (Itália)pt_BR
dc.subject.otherPoéticapt_BR
dc.titlePoética e teoria da literatura na Roma Clássicapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
wellington_ferreira_lima___po_tica_e_teoria_da_literatura_na_roma__cl_ssica.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.