Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-ACEMHX
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | A espacialidade na poética da Mário Quintana: linguagem, forma e experiência |
Authors: | Ana Cristina Tannus Alves |
First Advisor: | Reinaldo Martiniano Marques |
First Referee: | Luis Alberto Ferreira Brandao Santos |
Second Referee: | Sergio Alcides Pereira do Amaral |
Third Referee: | Rogerio Barbosa da Silva |
metadata.dc.contributor.referee4: | Maria da Glória Bordini |
Abstract: | Esta tese propõe um estudo da espacialidade na linguagem de Mario Quintana, observando o modo como as imagens poéticas determinam uma percepção de espaço que não se realiza somente pela representação da realidade, mas pelo modo como elas descrevem o espaço reapresentando-o. Em um primeiro momento, busca-se examinar a articulação entre espaços reais e imaginários a partir de algumas vozes críticas, uma vez que a articulação se tornou uma especificidade discursiva na obra de Quintana. Tal especificidade, todavia, foi amplamente estudada sob o viés da representação dos espaços, conduzindo a reflexão à transposição do real ao imaginado. A possibilidade de reler o espaço poético para além da representação sinaliza uma abordagem voltada ao espaço criado pela linguagem, evidenciando a sutil articulação entre real e imaginário na poesia quintaneana. Para tanto, a análise dos textos de Quintana permite observar o processo de fundação da realidade pela linguagem,revelando um espaço menos referencializado. A decisão de estudar a poética de Quintana, em relação a tantos outros poetas brasileiros, se justifica pela intensidade com que o poeta gaúcho ressignifica os espaços através da construção de seu imaginário. Portanto, promove odeslocamento da percepção do real, torna patente a composição de uma realidade mergulhada em reminiscências tão particulares e ao mesmo tempo tão universais. |
Abstract: | This thesis proposes a study based on the spatiality of the language used by Mario Quintana. For this purpose, an analysis is made as to how poetic images determine a perception of space, which is realized not only through the perception of reality, but also by the way in which these images describe the space that represents them. The initial intention is to examine the articulation between real and imaginary spaces based on the perception of critics, the moment that this articulation becomes of specific discussion regarding Mario Quintana. However, such specificities were widely studied through the lens of understanding spacereflection in order to transpose the real to the imaginary. The possibility to reread the poetic space to beyond the representation signifies an approach, which connects to the space created through language, evincing a subtle articulation between the real and the imaginary inquintanian poetry. Therefore, the analysis of Quintanan texts allows one to perceive the creative process founded upon the reality of language, by revealing a less referenced space. The decision to study Quintana poetry, in relation to other Brazilian poets, is justified through the intensity with which the South Brazilian poet gives new meaning to different spacesthrough the construction of his imaginary perception. Consequently, Quintanas poetry provides a differentiation of the perception of the real, in other words, his work produces a clear composition into a reality immersed in memories that are distinct and at the same moment universal. |
Subject: | Realidade na literatura Espaço e tempo Poesia brasileira Imaginário Quintana, Mário , 1906-1994 Crítica e interpretação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/LETR-ACEMHX |
Issue Date: | 9-Apr-2015 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese___ana_cristina_tann_s_alves_vers_o_final_mar_o_2015_entrega_.pdf | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.