Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AJLHAL
Type: Tese de Doutorado
Title: A liberdade inscrita nos sambas enredos cariocas (1943 a 2013) 
Authors: Adalgimar Gomes Goncalves
First Advisor: Marcos Antonio Alexandre
First Referee: Myriam Correa de Araujo Avila
Second Referee: Haydee Ribeiro Coelho
Third Referee: Iris Maria da Costa Amâncio
metadata.dc.contributor.referee4: Jose Eustaquio de Brito
Abstract: A partir da coleta de 232 sambas enredos cariocas, o presente estudo propõe uma análise sobre a palavra liberdade inscrita nessas composições, investigando as formas com que esse vocábulo adquiriu significações em múltiplos contextos. O Rio de Janeiro foi a cidade escolhida por se tratar de ser o lugar da formação das primeiras Escolas de Samba e da consolidação do nosso Carnaval. Além de abordar, brevemente, o surgimento do Carnaval, desde os rituais agrários até a formação das Escolas de Samba, esse trabalho examinou o período de 1943 a 2013 em que foi possível confirmar o uso da palavra liberdade naquelas produções escritas. Assim, o primeiro período analisado abrangeu parte da Era Vargas e a Democracia Populista (1943 a 1964), o segundo a Ditadura Militar (1965 a 1985) e o terceiro a Democracia (1986 a 2013). O trabalho foi pautado, também, nos estudos sobre a história do Carnaval, nas teorias da carnavalização e em algumas pesquisas de linha antropológica e sociológica sobre o assunto. Dessa maneira, a contribuição dessa tese é a investigação da letra como produção poética, na perspectiva de uma textualidade que ressignifica os discursos da literatura, da cultura, da memória e, especialmente, da história brasileiras, a partir da escrita dos compositores do Carnaval, de diferentes tempos, sob o prisma da liberdade.
Abstract: Drawing on a collection of 232 carioca samba plots, this study carries out an analysis of the word freedom inscribed in these compositions, investigating they ways in which this word took on several meanings in multiple contexts and considering these productions from the perspective of intertextuality in the realm of literature. Rio de Janeiro was chosen because it is where the first samba schools ("escolas de samba") emerged, as well as where the consolidation of Brazilian carnival took place. Aside from approaching in a few lines the origin of carnival, from the first agrarian rituals as far as the formation of samba schools (escolas de samba), this study examined the period from 1943 to 2013, where it was possible to confirm the use of the word freedom in those written productions. Thus, the first period that was analyzed comprises the Vargas Era and the Populist Democracy (1943 to 1964), the second one is the Military Dictatorship (1965 to 1985) and the third one, the democracy (1986 to 2013). The study is also based on studies about the history of carnival, in carnavalization theories and in some anthropolical and sociological lines about the subject. Therefore, the contribution of this dissertation is to investigate lyrics as poetic production, from the perspective of a textuality that re-signifies discourses from literature, culture, memory and, especially, Brazilian history, departing from the carnival composers writings, from different times, under the prism of freedom.
Subject: Brasil História 1945-1964
Brasil História 1964-1985
Rio de Janeiro (RJ) Carnaval
Arte e literatura
Carnaval História
Samba-enredo
Carnavalização (Literatura)
Música e literatura
Liberdade na música
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AJLHAL
Issue Date: 13-Dec-2016
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese.pdf14.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.