Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AL4GGF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee1Letícia Mendes de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Eduardo Rocco de Gaspeript_BR
dc.contributor.referee3Denise Araújo Pedronpt_BR
dc.contributor.referee4Elisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.creatorEder Rodrigues da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T03:52:39Z-
dc.date.available2019-08-13T03:52:39Z-
dc.date.issued2017-03-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AL4GGF-
dc.description.abstractThe present thesis focuses on studies about dramaturgy as an expanded term, as well as its praxis and the work standpoints of the theatrical text on contemporary scene. Questions raised here aim to analyze how the dramaturg's role is reshaped on the current contextcoming from the new relations established on his/her practical work, the aesthetical developments, and the political dimension embedded into the notion of dramaturgy as an experience space. The referential pathways point towards broader fields of this work and acknowledge the dramaturg as an agent who, while a performer, creates new proceduralwriting ways in its relation to the performance. The work of the dramaturgs chosen as an example for this thesis, César Brie e Mickaël de Oliveira, highlights this conceptual bias based on a plural view about the text in relation to the traditional sources of production and, also, about the collective and performative nature of its genesis. By expanding theweaving of the network that encompass these knowledge, this thesis seeks to dialogue with the numerous dramaturgical practices expressed by the contemporary repertoire..pt_BR
dc.description.resumoEsta tese se concentra nos estudos sobre dramaturgia como termo expandido, sua práxis e as perspectivas de trabalho com o texto teatral na cena contemporânea. As questões levantadas investigam como o papel do dramaturgo se redimensiona no contexto atual, a partir das novas relações tecidas no labor prático, seus desdobramentos estéticos e a dimensão política incorporada à noção de dramaturgia como um espaço de experiência. Os percursos referenciais apontam para campos mais abrangentes do ofício, reconhecendo o dramaturgo como um agente que, enquanto performer, conduz novas formas processuais de escritura na interface com a performance. O trabalho dos dramaturgos escolhidos como exemplo, César Brie e Mickaël de Oliveira, sublinha este viés conceitual pautado em um olhar plural sobre o texto em relação às fontes tradicionais de produção e, também, sobre o caráter coletivo e performático de sua gênese. Ao ampliar a rede de tessituras que envolve estes saberes, busca-se dialogar com a diversidade das práticas dramatúrgicas expressas no repertório contemporâneo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDramaturgiapt_BR
dc.subjectProcessos de Criaçãopt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectTextopt_BR
dc.subject.otherOliveira, Mickäel de , 1984- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBrie, César , 1954- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherColectivo 84 (Grupo teatral)pt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherTeatro português História e críticapt_BR
dc.subject.otherTeatro de los Andes (Grupo teatral)pt_BR
dc.subject.otherTeatro argentino História e críticapt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleA dramaturgia performática de César Brie e Mickaël de Oliveira: textos, contextos e processos de criação junto aos grupos Teatro de los Andes, da Bolívia, e Colectivo 84, de Portugalpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_de_doutorado__der_rodrigues_da_silva_ufmg_pdf.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.