Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-ALJNRX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee1Elcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.contributor.referee2Flávio Luiz Teixeira de Sousa Boaventurapt_BR
dc.creatorAugustto Correa Ciprianipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T10:03:26Z-
dc.date.available2019-08-11T10:03:26Z-
dc.date.issued2017-02-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-ALJNRX-
dc.description.abstractThis dissertation aims at investigating the visuality and orality in the work of Waly Salomão. Having as scope his poems, songs and babilaques until the mid-1980s, this study focus on understanding the ways in which the body presents itself in Salomãos writing, regarding counterculture as a historical moment. As for the research of visuality in Waly Salomãos writing, the study develops in three main axes: the approximation between the visual arts and his works; the analysis of calligraphy and typography in his texts; and the visual solutions when transposing lyrics into the book Gigolô de Bibelôs. Finally, in what concerns the mechanics of orality, firstly, two central terms in Waly Salomãos poetics that evoke considerations on orality, babilaque and algaravia, are discussed; later, the mechanics of orality and vocality in his writing are mapped; and, finally, the relations between orality and musicality present in his poetics are exposed.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por objetivo investigar a visualidade e a oralidade na obra de Waly Salomão. Tendo como escopo suas produções até meados dos anos 1980, abarcando poemas, canções e babilaques, busca-se compreender os modos com que o corpo se apresenta na escrita de Waly Salomão, tendo em vista o momento histórico da contracultura. Quanto à pesquisa sobre a visualidade na escrita de Waly Salomão, o estudo se desenvolve em três eixos principais: a aproximação entre sua obra e as artes visuais; a análise da caligrafia e da tipografia em seus textos; e as soluções visuais na transposição das letras de música para o livro em Gigolô de Bibelôs. Por fim, com relação aos mecanismos de oralidade, discute-se, primeiramente, dois termos centrais, babilaque e algaravia, que evocam questões de oralidade; posteriormente, mapeiam-se os mecanismos de oralidade e vocalidade na escrita; e, por fim, expõe-se as relações entre oralidade e musicalidade presentes na poética de Waly Salomão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVisualidadpt_BR
dc.subjectOralidadept_BR
dc.subjectWaly Salomãopt_BR
dc.subject.otherOralidadept_BR
dc.subject.otherSalomão, Waly , 1943-2003 Gigolô de bibelôs Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherMúsica e literaturapt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleA visualidade e a oralidade na escrita de Waly Salomãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_visualidade_e_a_oralidade_na_escrita_de_waly_salomao___augustto_correa__cipriani.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.