Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-ATBLJW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandra Regina Goulart Almeidapt_BR
dc.contributor.referee1Julio Jehapt_BR
dc.contributor.referee2Tereza Virginia R Barbosapt_BR
dc.contributor.referee3Liane Schneiderpt_BR
dc.contributor.referee4Maria Clara Versiani Galerypt_BR
dc.creatorAlexandra Lauren Correa Gabbardpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:31:57Z-
dc.date.available2019-08-13T15:31:57Z-
dc.date.issued2017-04-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-ATBLJW-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the conflicted interactions of sister characters in The Blind Assassin, by Margaret Atwood, The Other Boleyn Girl, by Philippa Gregory, and Dust, by Elizabeth Bear. The sisters form a special type of double, configured through gendered identities, transgressive acts of resistance and complex connections to mother figures. The analysis of the sister doubles relies on the theoretical support of feminist psychoanalysis and gender studies, with a focus on theories about body politics and ontological matricide. I propose a reconceptualization of the sisters conflicted relationship under the lens of sorority, portraying how the positive reconstruction of motherhood and maternity approximates the sisters and enables them to resist patriarchal control. This study reflects upon traditional psychoanalytical theories that view the double as a manifestation of estrangement and death, recasting the sisters doubling as a positive and empowering manifestation of their alterity and subjectivities. This work provides a reinterpretation of the sister pairs in the novels, analyzed under a feminist aegis, through the study of their struggles and the recognition of their acts of resistance, defiance and sorority.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese enfoca as interações conflituosas de personagens irmãs em The Blind Assassin, escrito por Margaret Atwood, The Other Boleyn Girl, de Philippa Gregory, e Dust, de Elizabeth Bear. As irmãs formam um tipo especial de duplo, configurado por meio de suas identidades gendradas, atos de resistência transgressivos e de suas conexões complexas com figuras maternas. A análise dos pares de irmãs se baseia em um suporte teórico de psicanálise feminista e dos estudos de gênero, com ênfase nas polìticas de corpo e no matricìdio ontológico. Proponho uma releitura do relacionamento conflituoso entre as irmãs pelo viés da sororidade, demonstrando como a reconstrução positiva da figura materna e a maternidade aproxima as irmãs e torna possìvel sua resistência contra o controle patriarcal. Este estudo reflete sobre as teorias tradicionais de psicanálise que enxergam o duplo como uma manifestação de estranhamento e morte, reinterpretando o duplo de irmãs como uma manifestação empoderadora de suas alteridades e de suas subjetividades. Este trabalho fornece uma releitura dos duplos de irmãs sob uma égide feminista por meio da análise de suas lutas e do reconhecimento de seus atos de resistência, rebeldia e sororidade.pt_BR
dc.languageInglêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectsororitypt_BR
dc.subjectgender studiespt_BR
dc.subjectsisterspt_BR
dc.subjectfeminismspt_BR
dc.subjectmotherhoodpt_BR
dc.subject.otherPsicanálise e literaturapt_BR
dc.subject.otherFeminismo na literaturapt_BR
dc.subject.otherGregory, Philippa Other boleyn girl Crítica e interpetaçãopt_BR
dc.subject.otherMulheres na literaturapt_BR
dc.subject.otherAtwood, Margaret Eleanor , 1939- Blind assassin Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBear, Elizabeth Dust Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.titleAmongst sisters: rivals or equals? A study of The blind assassin, The other boleyn girl and Dustpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_alexandra_lauren_corr_a_gabbard.pdf929.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.