Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AV4KA3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Otilia Guimaraes Nininpt_BR
dc.contributor.referee2Gustavo Ximenes Cunhapt_BR
dc.creatorGiovana Perini Frizera de Moraispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T14:20:40Z-
dc.date.available2019-08-12T14:20:40Z-
dc.date.issued2017-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AV4KA3-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to identify whether the nominalizations terminating in -TION in the academic discourse of native English speakers contain the arguments required by their input verbs. In the perspective of functional linguistics, ideational metaphors, with nominalization as their most pervasive realization, are lexically dense, and therefore frequent in formal texts (Halliday, Matthiessen, 2014). Ideational metaphors allow the academic genre to instantiate objectification, de-personalization, and the ability to construct a chain of arguments. The valence of those nouns present in nominalizations tends to maintain the same elements of the valence from its original verbs, but these arguments are not always expressed. Following Camacho (2007), our initial hypothesis was that these arguments would also be present alongside the nominalizations, through anaphora or cataphora. In this study, we aimed to qualitatively analyze the occurrences of the five more frequent nominalized terminations in -TION in academic texts (attention, action, instruction, intervention and participation), and thus verify the occurrence of the arguments required by the original verbs. The assembling of the concordance lines was done through COCA (Corpus of Contemporary American English). After identifying the five most frequent nominalizations, the concordance lines were selected at random to be analyzed, assuring the representativeness and reliability of the sample. It was possible to verify, in all the analyzed instances, the presence of arguments. In most instances, the arguments were not expressed, but recoverable, either in the context or in the shared knowledge among the interactants. It was concluded that the realizations of the arguments which were not expressed alongside the nominalizations are part of a continuum, starting from the immediate context with anaphora and cataphora; up to a knowledge shared outside the text, such as specific area knowledge. The study also has implications for the teaching of academic writing, especially with regards to the impact of nominalizations on the thematic and informational flow of the text.pt_BR
dc.description.resumoO propósito dessa pesquisa foi identificar se as nominalizações terminadas em TION no discurso acadêmico de falantes nativos do inglês contêm os argumentos requeridos pelos seus verbos originários. Na perspectiva da linguística funcional, as metáforas ideacionais, com a nominalização como sua realização mais produtivo, são lexicalmente densas, e por isso tão frequentes em textos formais (HALLIDAY, MATTHIESSEN, 2014). As metáforas ideacionais permitem que os gêneros acadêmicos instanciem a objetificação, a despersonificação e a capacidade de construir uma cadeia argumental. A valência dos deverbais presentes em nominalizações costuma manter os mesmos elementos da valência do verbo de origem, porém, nem sempre esses argumentos encontram-se expressos. Seguindo Camacho (2007), nossa hipótese inicial é a de que esses argumentos estariam presentes também junto às nominalizações, através de anáfora ou catáfora. Neste estudo, tivemos como objetivo analisar qualitativamente as ocorrências das cinco nominalizações terminadas em TION mais frequentes em textos acadêmicos (attention, action, instruction, intervention e participation), e verificar assim a ocorrência da expressão dos argumentos requeridos pelos verbos originários. A coleta das linhas de concordância foi feita utilizando o corpus COCA (Corpus of Contemporary American English). Após identificarmos as cinco nominalizações mais frequentes, foram selecionadas aleatoriamente através próprio COCA linhas de concordância a serem analisadas, assegurando a representatividade da amostra. Foi possível verificar, em todos as instâncias analisadas, a presença dos argumentos. Concluiu-se que as realizações dos argumentos não expressos ao lado das nominalizações fazem parte de um continuum, a partir do contexto imediato com anáfora e catáfora; até um conhecimento compartilhado fora do texto, como o conhecimento específico da área. O estudo também tem implicações para o ensino de escrita acadêmica, principalmente no que concerne ao impacto das nominalizações para o fluxo temático e informacional do texto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectfuncionalismopt_BR
dc.subjectmetáforas gramaticaispt_BR
dc.subjectnominalizaçãopt_BR
dc.subject.otherFuncionalismo (Linguística)pt_BR
dc.subject.otherReferencia (Linguistica)pt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Análise do discursopt_BR
dc.subject.otherAnáfora (Lingüística)pt_BR
dc.titleUm estudo sobre o uso dos argumentos em nominalizações terminadas em -TION na escrita acadêmica em inglêspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_giovana_perini_loureiro.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.