Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AVQH58
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Juliana Gambogi Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee2Glória Carneiro do Amaralpt_BR
dc.creatorIzabela Baptista do Lagopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T16:04:43Z-
dc.date.available2019-08-09T16:04:43Z-
dc.date.issued2017-12-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AVQH58-
dc.description.abstractThe present work intends to update the concept of Künstlerroman (artist novel), proposing a definition capable of adapting both the current narratives and those of the eighteenth and nineteenth centuries. In order to do so, based on critical and theoretical works on the subject, we make a historical contextualization of the origin of the Künstlerroman, compiling the terms used by the specialists to refer to the works belonging to the category, and also carrying out a conceptual overview of the term, debating its controversial points, and through the comparative analysis of the works of our literary corpus, proceeding to the identification of its defining marks the structural, formal, and thematic ones. Thus, we find that the works linked to the Künstlerroman tradition form an autonomous literary category unrelated to the genre of the novel and the subgenre of the Bildungsroman (novel of formation) which remains alive and productive in contemporary times, assuming even multi-media forms. We conclude the research proposing the term artist narratives to identify the literary category.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho pretende atualizar o conceito de Künstlerroman (romance de artista), propondo uma definição capaz de se adequar tanto às narrativas atuais quanto às dos séculos XVIII e XIX. Para tanto, baseando-nos em obras críticas e teóricas sobre o tema, realizamos uma contextualização histórica da origem do Künstlerroman, repertoriamos os termos utilizados pelos especialistas para se referir às obras pertencentes à categoria, apresentamos um panorama conceitual do termo, debatendo seus pontos controversos, e, por meio da análise comparativa das obras do nosso corpus literário, procedemos à identificação de suas marcas definidoras, tanto estruturais quanto formais e temáticas. Desse modo, verificamos que as obras ligadas à tradição do Künstlerroman formam uma categoria literária autônoma desvinculada do gênero do romance e do subgênero do Bildungsroman (romance de formação) , que permanece viva e produtiva na contemporaneidade, assumindo, inclusive, formas plurimidiáticas. Concluímos a pesquisa propondo o termo narrativas de artista para identificar a categoria literária.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectartist narrativespt_BR
dc.subjectliteraturept_BR
dc.subjectliteraturapt_BR
dc.subjectnarrativas de artistapt_BR
dc.subjectKünstlerromanpt_BR
dc.subject.otherLiteratura História e críticapt_BR
dc.subject.otherRomance de artistapt_BR
dc.titleDo Künstlerroman às narrativas de artista: um estudo conceitualpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o__izabela_baptista_do_lago.pdf2.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.