Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AVZJJ7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wander Melo Mirandapt_BR
dc.contributor.referee1Eneida Maria de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Gustavo Silveira Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Frederico Oliveira Coelhopt_BR
dc.contributor.referee4Valério Fiel da Costapt_BR
dc.creatorMiguel de Avila Duartept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T07:51:10Z-
dc.date.available2019-08-13T07:51:10Z-
dc.date.issued2017-05-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AVZJJ7-
dc.description.abstractThis research is focused on the writings of the Brazilian visual artist Hélio Oiticica and those of the American composer John Cage. It deals in particular with the relationship between such writings and the multiple forms of notation which, coming from the context of music, becamewidely used in different fields of the arts throughout the 1960s, as well as the place of such artifacts in the contemporary art world and culture at large. To this end we use two different conceptions of interaction between the logics of writing and musical notation score-text and text-score highlighting the connection between them and the practices of orality, writing, visuality and audio recording. The textual preparations that inform and deform Cages writings, notably through non usual strategies of reading, quotations and fragmentation, are examined, as is his peculiar concept of Literature as a space-time hybrid form, defined by his biological analogy with myxomycetes. In Oiticica, we sought the specificity of his writings from the New York period, characterized by the use of writing as a tool and the text as container. It is proposed that such traits are related to the dialogue of the Rio de Janeiro artist with the texts of Cage and other artists in the cagean tradition of the New York avant-garde of that time. Dialogue which is informed, on the one hand, by a interest in music that goes through all phases of Oiticica's workand thought and, on the other, by the artist subversive approach to the geopolitical asymmetry of the art world. Questions about the relevance the artists and the composers work in the contemporary field are asked, stressing the impossibility of confining them in the opposition between modernism and the postmodernism. Both have at the same time been mentioned as validation and questioned in current discussions and both take part of the recent reconfiguration of the ideas of the avant-garde and the experimental in the context of web.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem por foco os escritos do artista plástico carioca Hélio Oiticica e do compositor estadunidense John Cage, em especial a relação entre tais escritos e as formas de notação que, partindo do âmbito da música, se generalizam em múltiplas práticas artísticas ao longo dos anos 1960, assim como o lugar de tais artefatos no quadro artístico e cultural da contemporaneidade. Para tanto, lançamos mão de duas concepções diferentes de interação entre as lógicas da escrita eda notação musical partitura-texto e texto-partitura , contextualizando-as no quadro das relações entre oralidade, escrita, visualidade e gravação de áudio. Nos escritos de Cage são examinadas as preparações textuais que os recortam e informam, especialmente por via de estratégias heterodoxas de leitura, citação e fragmentação, concretizando a concepção do autor da literatura como forma híbrida espaço-temporal, articulada na analogia biológica com osmixomicetos. Em Oiticica, buscamos a especificidade dos seus escritos do período novaiorquino, caracterizada pelo uso da escrita como instrumento e pela concepção do texto como container. É proposto que tais traços se relacionam com o diálogo do artista carioca com os textos de Cage e de outros artistas da linhagem cageana da vanguarda novaiorquina de então. Diálogo, por um lado, informado pela referência à música que atravessa todas as fases da obra e do pensamento deOiticica e, por outro, tencionado pela determinação subversiva do artista em relação à assimetria geopolítica do mundo da arte. Em seguida, são elencadas indagações sobre o lugar da obra do artista e do compositor no panorama contemporâneo da arte e da cultura, enfatizando aimpossibilidade de classificá-los no quadro de uma oposição entre modernismo e pósmodernismo, assim como o fato de que ambos continuam se fazendo presentes nos debates atuais tanto pela evocação quanto pelo questionamento de suas posições e , por fim, o lugar das próprias idéias de vanguarda e experimentalidade no quadro de um mundo interligado pela web.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectpartitura-textopt_BR
dc.subjectHélio Oiticicapt_BR
dc.subjecttexto-partiturapt_BR
dc.subjectJohn Cagept_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherLiteratura História e críticapt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherOiticica, Helio , 1937-1980 Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCage, John Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherMúsica e literaturapt_BR
dc.titleNocagions: relações entre escrita e notação em John Cage e Hélio Oiticicapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_miguel__vila_duarte.pdf7.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.