Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-AXSNL8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Laura Stella Miccolipt_BR
dc.contributor.referee1Junia de Carvalho Fidelis Bragapt_BR
dc.contributor.referee2Mariney Pereira Conceiçãopt_BR
dc.contributor.referee3Climene Fernandes Brito Arrudapt_BR
dc.contributor.referee4Maria Raquel de Andrade Bambirrapt_BR
dc.creatorVanessa Leite Barretopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T23:07:37Z-
dc.date.available2019-08-13T23:07:37Z-
dc.date.issued2017-10-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-AXSNL8-
dc.description.abstractThis piece of research presents a study on the experiences of two teachers in the English-Letters, from a university in Minas Gerais, here entitled UNIVX. The investigation is framed by Miccolis concept of experience (1997-2015) and has the support of studies on reflective practice in the training of English Language teachers (DEWEY, 1933, 1997; SCHÖN, 1997; ZEICHNER, 1993, 2001) and teacher training in the context of DE-Distance Education (BELLONI, 2002, 2012). This is a case study of experiential nature, using the Frame of Reference for Teacher Experiences (MICCOLI & VIANINI, 2014). Data were collected from the analysis of VLEs-Virtual Learning Environments and later through interviews with participating teachers, mediated by the analyzes of their respective VLEs. The actions of the teachers in these environments were observed during the time span of their classes. Every unit, the VLE screens of each teacher were captured to examine the online interaction between teachers, tutors and students. The results of these analyses were obtained from interviews conducted individually with each participant. The testimonies and experiences collected were transcribed, generating narratives that allowed the adaptation of the Frame of Reference of Teachers Experiences to the particularities of the experiences of teachers in DE. The results revealed two distinct teaching experiences related to interaction between teacher and students. The results reveal the daily experiences lived by these teachers in their VLEs. As a contribution to the area of Applied Linguistics, in addition to the methodology used to map the experience of the classroom in VLE, the results have implications for the training of language teachers in the Distance Education, in order to reinforce the need for continued education for the qualification of professionals to act in the distance mode.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa apresenta um estudo sobre as experiências de dois professores formadores no curso de Letras-Inglês, de uma universidade situada em Minas Gerais, aqui intitulada como UNIVX. A pesquisa fundamenta-se no conceito de experiência de Miccoli (1997-2015) e tem o suporte de estudos sobre a prática reflexiva na formação de professores de Língua Inglesa (DEWEY, 1933, 1997; SCHÖN, 1997; ZEICHNER, 1993, 2001) e formação de professores no contexto da EaD (BELLONI, 2002, 2012). Trata-se um estudo de natureza experiencial, abalizado no Marco de Referência de Experiências de Professores (MICCOLI & VIANINI, 2014). Os dados foram coletados a partir da análise dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem e, posteriormente, por meio de entrevistas com os professores participantes, mediadas pelas análises de seus respectivos AVAs. A atuação dos professores nesses ambientes foram observadas durante a vigência das disciplinas lecionadas por eles e, a cada unidade, foram capturadas as telas do AVA para exame da interação online entre professor, tutores e alunos. Os resultados dessas análises também foram obtidos a partir das entrevistas individuais com os participantes. Os depoimentos e experiências coletados foram transcritos, transformados em narrativas que permitiram a adaptação do Marco de Referência de Experiências às particularidades das experiências desses professores de Educação a Distância. Os resultados revelaram experiências de ensino distintas em relação às interações entre professor e aluno. Obteve-se o cotidiano real das experiências de ensino vivenciadas pelos professores participantes em seus respectivos AVAs. Os resultados trazem implicações para a formação de professores de línguas na EaD, como contribuição para a área de Linguística Aplicada, propiciando, também, a necessidade de formação continuada para a qualificação de profissionais atuantes na modalidade a distância.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCotidianopt_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subjectAmbiente Virtual de Aprendizagempt_BR
dc.subjectFormação de Professores de Língua Inglespt_BR
dc.subjectExperiênciaspt_BR
dc.subject.otherAprendizagem Experiênciaspt_BR
dc.subject.otherAmbientes virtuais compartilhadospt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino auxiliado por computadorpt_BR
dc.subject.otherProfessores de inglês Formaçãopt_BR
dc.titleA prática na educação a distância: duas experiências e múltiplas reflexões desvelando seus cotidianos de ensino no AVApt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_doutorado_vanessa.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.