Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B37NBT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Larissa Adorno Marciotto Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Marisa Mendonca Carneiropt_BR
dc.contributor.referee2Claudio Marcio do Carmopt_BR
dc.creatorFernanda Teixeira Avelarpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T02:03:19Z-
dc.date.available2019-08-14T02:03:19Z-
dc.date.issued2018-06-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B37NBT-
dc.description.abstractTaking into account the idea that Digital Communication (DC) presents hybrid characteristics, from written and oral modalities, the research analyzes the emojis, picture characters that may represent feelings, ideas, entities, states or events (EVANS 2015). The theoretical background of the study relies on the Theory of Politeness (BROWN AND LEVINSON 1978/1987) and the Theory of Face Work (GOFFMAN 2011). The research aimed at investigating the pragmatic- discursive potential of emojis, which is beyond mere expressions of emotions. It also aimed at verifying how the emojis contribute to the speakers (or users) communication of his intentions by means of what is typed. In order to do so, the following questions were listed: How emojis contribute to mitigate or intensify the illocucionary force of the speech acts they connect to? More specifically, how do they contribute to the face saving of the interactor who makes use of it? Data was collected through excerpts of interactions taken from a Whatsapp group with the consent of its members. The results corroborate the fact that not only do emojis work as elements attached to emotions, but they are also capable of expressing some intention of the speaker (or user) (DRESNER; HERRING 2010), in other words, they go beyond the mere communicatiion of emotive states in DC.pt_BR
dc.description.resumoPartindo da noção de que a Comunicação Digital (CD) apresenta características híbridas, da modalidade escrita e da modalidade oral, esta pesquisa analisa os emojis, pictogramas que podem representar sentimentos, ideias, entidades, estados ou eventos (EVANS, 2015). O referencial teórico que fundamentou o estudo partiu dos estudos ligados à Polidez (BROWN E LEVINSON 1978/1987) e o Trabalho de face (GOFFMAN 2011)). O objetivo central do estudo foi investigar o potencial pragmático-discursivo dos emojis para além de expressões de emoções. Objetivou-se, também, verificar como os emojis podem contribuir para que o falante (ou usuário) comunique o que pretende com aquilo que digita. Para isso, as seguintes perguntas foram formuladas: Como os emojis contribuem para mitigar ou para intensificar a força ilocucionária dos atos de fala aos quais se ligam? Mais especificamente, como eles contribuem para preservar a face dos interactantes? Os dados foram coletados por meio de trechos de interações retiradas de um grupo de Whatsapp com o consentimento de todos os participantes do mesmo. Os resultados apontam para o fato de que os emojis funcionam não só como elementos atrelados às emoções, como também são capazes de expressar um tipo de intenção do falante (ou usuário) (DRESNER; HERRING 2010), ou seja, eles ultrapassam a comunicação de estados emotivos na CD.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectatos de falapt_BR
dc.subjectComunicação digitalpt_BR
dc.subjectPragmáticapt_BR
dc.subjectpolidezpt_BR
dc.subjectPares adjacentespt_BR
dc.subjectTrabalho de Facept_BR
dc.subjectEmojispt_BR
dc.subject.otherEmoçõespt_BR
dc.subject.otherInteração socialpt_BR
dc.subject.otherAtos de fala (Lingüística)pt_BR
dc.subject.otherComunicação Aspectos psicológicospt_BR
dc.subject.otherAnálise da conversaçãopt_BR
dc.titleA pragmática dos emojis na comunicação digitalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1867m.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.