Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B4HQFU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cristiano Silva de Barrospt_BR
dc.contributor.referee1Edson Santos de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Elizabeth Guzzo de Almeidapt_BR
dc.creatorLuciana Aparecida de Paula Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:15:55Z-
dc.date.available2019-08-14T11:15:55Z-
dc.date.issued2018-02-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B4HQFU-
dc.description.abstractThe formation of the literary reader and the space of literature in the classroom, especially in the public school, has been discussed for many years and few changes have actually occurred in his teaching. Considering what Cosson (2010) advocates on the essentiality of literature in the formation of the reader and on the school's duty to work properly on literary reading this dissertation presents a proposal for the development of literary literacy of the student. Held at the E. E. Mauro Faccio Gonçalves in Sete Lagoas, the qualitative research was attended by students from two groups of nine years. The aim of the research was to investigate the role and efficacy of reading classic works adapted as a step in the development of the literary reader 's formation of Elementary School and in the construction of his literary literacy. We tried to answer the following question: to what extent can a teaching project based on readings of classical works adapted for the youth audience offer more possibilities for advancement in the literary literacy of the students and the consequent formation of the reader of literature? The information were produced by questionnaires, class recording, reflective diary and portfolio with activities produced by the students. The strategy of mediation of the activities was the Literary Literature proposed by Cosson (2014). The reading of excerpts from literary classics originals was compared before, and after the reading of the adapted works, that attested, that the teacher's mediation connected with the reading of the adaptation, and the capacities powered by the students in the readings of the works are configured as an access for more readings dense, like that of a classic, by making possible a first contact with the composition. This work is an invitation for Portuguese-speaking teachers to turn their eyes to the teaching of literature, after learning to read literature, the student frees himself from physical limitations and humanizes himself.pt_BR
dc.description.resumoA formação do leitor literário e o espaço da literatura na sala de aula, principalmente na escola pública, tem sido discutido a muitos anos e poucas mudanças de fato ocorreram no seu ensino. Diante do que preconiza Cosson (2010) sobre a essencialidade da literatura na formação do leitor e sobre o dever da escola de trabalhar adequadamente a leitura literária esta dissertação apresenta uma proposta de desenvolvimento do letramento literário do aluno. Realizada na E. E. Mauro Faccio Gonçalves em Sete Lagoas, a pesquisa, de abordagem qualitativa, contou com a participação de alunos de duas turmas de nonos anos. O Objetivo da pesquisa foi investigar o papel e a eficácia da leitura de obras clássicas adaptadas como uma etapa no desenvolvimento da formação do leitor literário do Ensino Fundamental e na construção de seu letramento literário. Procurou-se responder à seguinte pergunta: em que medida um projeto de ensino com base em leituras de obras clássicas adaptadas para o público juvenil pode oferecer mais possibilidades para o avanço no letramento literário dos alunos e a consequente formação do leitor de literatura? Os dados foram gerados por questionários, gravação de aulas, diário reflexivo e portfólio com atividades produzidas pelos estudantes. A estratégia de mediação das atividades foi o Letramento Literário proposto por Cosson (2014). Comparou-se as leituras de trechos de originais de clássicos literários antes e depois da leitura das obras adaptadas, que atestaram que a mediação do professor junto à leitura da adaptação e as capacidades acionadas pelos alunos nas leituras das obras se configuram como um acesso para leituras mais densas, como a de um clássico, ao possibilitar um primeiro contato com a obra. Este trabalho é um convite para que professores de língua portuguesa voltem o olhar para o ensino da literatura, afinal ao aprender a ler literatura o aluno liberta-se de limitações físicas e se humaniza.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdaptação da Literaturapt_BR
dc.subjectFormação do Leitor Literáriopt_BR
dc.subjectLetramento Literáriopt_BR
dc.subject.otherLiteratura Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLiteratura Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.titleLetramento literário na escola: a adaptação dos clássicos na formação do leitor literáriopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.