Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B9KHYS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee2Monica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Evani Tavares Limapt_BR
dc.contributor.referee4Rodrigo de Freitas Costapt_BR
dc.creatorSamira Pinto Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:30:47Z-
dc.date.available2019-08-09T19:30:47Z-
dc.date.issued2018-12-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-B9KHYS-
dc.description.abstractThis thesis examines and compares the artistic-political work undertaken by Latão Company, located in the city of São Paulo, and Olodum Theater Group, in Salvador, in order to circumscribe the scenic poetics developed by both collectives as manifestations of engaged theater in Brazil. Here, the expression aesthetics of engagement denotes the ever specific way in which artists establish a certain commitment to a given reality, developing an artistic form compatible with accepted ethical ideals. The main corpus of this research comprises the dramas Auto dos bons tratos, by Latão Company, and Relato de uma guerra que (não) acabou, by Olodum Group, both staged in 2002, besides testimonies of the members of the groups about creative process, recordings of the assemblies, interviews, and theoretical texts published by the directors and actors. Based on the interpretation of this material, the thesis analyzes the trajectory of the collectives, in dialogue with the main manifestations of the theater of resistance of the twentieth century, compares the creation process behind the cited pieces, examines the work developed with the public and the performance of the artists in their respective communities and investigates the way the groups represent the Brazilian society, observing the scene as an alternative space of rewriting of the history and memory of the country. By reflecting about the paths covered by Latão Company and Olodum Group, this study aims at giving visibility to a tendency of the engaged theater today, marked by the anti-illusionist interpretation of reality, by the scene as a promoter of collective experiences and by the formulation of poetics based on identity affirmations.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese examina e compara o fazer artístico-político empreendido pela Companhia do Latão, inserida na cidade de São Paulo, e pelo Bando de Teatro Olodum, atuante em Salvador, com o objetivo de circunscrever as poéticas cênicas desenvolvidas por ambos os coletivos enquanto manifestações do teatro engajado brasileiro. A expressão estéticas do engajamento denota aqui o modo sempre específico a partir do qual os artistas firmam certo compromisso com uma dada realidade, desenvolvendo uma forma artística compatível com os ideais éticos assumidos. Compõe o corpus de trabalho principal desta pesquisa as dramaturgias Auto dos bons tratos, do Latão, e Relato de uma guerra que (não) acabou, do Bando, encenadas em 2002, além de depoimentos dos integrantes dos grupos sobre o processo criativo, gravações das montagens, entrevistas e textos teóricos publicados pelos diretores e atores. Partindo da interpretação desse material, a tese analisa a trajetória dos coletivos em diálogo com as principais manifestações do teatro de resistência do século XX, compara o processo de criação por trás das peças citadas, examina o trabalho desenvolvido com o público e a atuação dos artistas em suas respectivas comunidades e investiga o modo como as trupes representam a sociedade brasileira, observando a cena enquanto espaço alternativo de reescrita da história e da memória do país. Ao refletir sobre os caminhos percorridos pelo Latão e pelo Bando, este estudo pretende dar visibilidade a uma tendência do teatro engajado hoje, marcada pela interpretação anti-ilusionista da realidade, pela cena como fomentadora de experiências coletivas, pela formulação de poéticas pautadas por afirmações identitárias.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstéticas do Engajamentopt_BR
dc.subjectCompanhia do Latãopt_BR
dc.subjectBando de Teatro Olodumpt_BR
dc.subjectTeatro Brasileiro Contemporâneopt_BR
dc.subject.otherCompanhia do Latão (Grupo teatral )pt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiro História e crítica SécXXpt_BR
dc.subject.otherBando dee Teatro Olodum (Grupo teatral)pt_BR
dc.subject.otherTeatro Estéticapt_BR
dc.titleEstéticas do engajamento no teatro brasileiro contemporâneo: o projeto poético-político da Companhia do Latão e do Bando de Teatro Olodum.pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_samira_pinto_almeida.pdf3.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.