Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BAAPV7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miriam Lucia dos Santos Jorgept_BR
dc.contributor.referee1Andrea Machado de Almeida Mattospt_BR
dc.contributor.referee2Patricia Mara de Carvalho Costa Leitept_BR
dc.creatorLigia Cristina Domingos Araujopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:46:33Z-
dc.date.available2019-08-09T19:46:33Z-
dc.date.issued2019-02-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-BAAPV7-
dc.description.abstractThe present work had the objective to carry out a study in an English Teaching Practicum I classroom of a Language Teaching Program in a Southeast Brazilian university. Through the theoretical-methodological approach of ethnography in the classroom, I sought to understand how this particular space was constructed through the relationships developed among its participants. Thus, I observed an English Teaching Supervised Practicum I classroom during the second semester of 2017. I identified, described and analyzed events and interactional processes that produced patterns of interaction between the teacher and her students. These patterns constituted the frames of reference through which the subjects created repertoires of behavior and interaction(GREEN; DIXON, 1994). The analysis of the observed patterns showed that the Supervised Practicum I classroom was a place where people with different desires and ways of interpreting reality met and, therefore, it was also place of disagreements. Teachers and students experiences, times, and desires were often not convergent. Such divergences were sources of conflict and, for that reason, the understanding of this space considered the "perceptual mismatches" (KUMARAVADIVELU, 2003) among the members of that group. Based on this, I proposed three types of mismatches as structuring elements for the analysis: mismatches of experiences, of times and of desires. The reflections on the disagreements indicate that the relations built within that environment and the events that occurred were influenced by internal (intertextual) and external (intercontextual) factors and actors in the classroom(GREEN; CASTANHEIRA, 2012). In addition, the teacher condition and student resistance were also important elements to understand the collective production of that classroom. Disagreements, teacher mental health issues and resistance were the characteristic patterns of the class studied and were limiting factors to students' learning opportunities in the course.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo realizar um estudo de uma sala de aula da disciplina Estágio Supervisionado I de um curso de Letras Licenciatura em Língua Inglesa de uma universidade pública do sudeste brasileiro. Por meio da abordagem teórico-metodológica da pesquisa de base etnográfica em sala de aula busquei compreender como se constituiu o espaço estudado, considerando as relações entre seus participantes. Assim, observei uma turma de Estágio Supervisionado I durante o segundo semestre do ano de 2017. Identifiquei, descrevi e analisei eventos e processos interacionais que produziram padrões de interação entre professora e alunos. Tais padrões compuseram os quadros de referência (frames of reference) (GREEN; DIXON, 1994) por meio dos quais os sujeitos participantes criaram repertórios de comportamento e interação. A análise dos padrões observados mostrou que a sala de aula da disciplina Estágio Supervisionado I foi um espaço de encontro entre sujeitos com desejos e modos de interpretar a realidade diferentes e, por isso, foi também lugar de desencontros. As experiências, os tempos e os desejos da professora e dos alunos, muitas vezes, não eram convergentes. Tais divergências foram fontes de conflito e, por esse motivo, a compreensão desse espaço levou em conta os perceptual mismatches (KUMARAVADIVELU, 2003) ou desencontro de percepções entre os membros daquele grupo. Com base nisso, identifiquei três desencontros como elementos estruturantes da análise: desencontros de experiências, de tempos e de desejos. As reflexões sobre os desencontros indicam que as relações construídas dentro daquele ambiente e os eventos que ali ocorreram foram influenciados por fatores e atores internos (intertextuais) e externos (intercontextuais) à sala de aula(GREEN; CASTANHEIRA, 2012). Além disso, o adoecimento docente e a resistência dos alunos também foram elementos importantes para se compreender a produção coletiva daquela sala de aula. Os desencontros, o adoecimento docente e as resistências foram os padrões característicos da turma estudada e se revelaram fatores limitadores das oportunidades de aprendizagem dos alunos na disciplina.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectlíngua inglesapt_BR
dc.subjectestágio supervisionadopt_BR
dc.subjectformação de professorespt_BR
dc.subjectsala de aulapt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensino Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherAmboente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherProfessores de inglês Formaçãopt_BR
dc.titleA sala de aula de estágio curricular supervisionado: um estudo no contexto da formação inicial de professores de língua inglesapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1986m.pdf10.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.