Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BAERX9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Junia de Carvalho Fidelis Bragapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Ronaldo Corrêa Gomes Júniorpt_BR
dc.contributor.referee1Ronaldo Corrêa Gomes Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Marina Morena dos Santos e Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Luciana de Oliveira Silvapt_BR
dc.creatorRafaela de Andrade Paivapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T14:28:30Z-
dc.date.available2019-08-10T14:28:30Z-
dc.date.issued2019-02-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-BAERX9-
dc.description.abstractTo Lakoff and Johnson (1980), human beings cognitive system is, in most cases, metaphorical. For those authors, metaphors structure our thoughts and are part of our conception and definition of reality. This master thesis had as a goal to propose the development of a qualitative survey with an interpretative strand, which aimed to investigate the most common metaphors used by Portuguese teacher to conceptualize the use of mobile equipment in the classroom. In this perspective, this researchs data was generated from the answers got through initial and final questionnaires applied to Portuguese teachers who participated in a formation offered entirely by WhatsApp named Taba Móvel Redigir. As a methodological procedure, firstly, we read the questionnaire aiming to the identification of the metaphorical expressions, the categorization and grouping of metaphors according to the regularity. For the analyses of the metaphors, we used the Theory of Conceptual Metaphor (LAKOFF; JOHNSON, 1980; KÖVECSES, 2010) and Image Schemas (LAKOFF; JOHNSON, 1980; KÖVECSES, 2010; GIBBS; COLSTON, 2006). The analysis of the data revealed, in a general way, the conceptualization of mobile learning as a challenge, a way of inserting and approximating the school to the students sociocultural context. Thus, it was possible to notice that the teachers are, somehow, unprepared to deal with mobile technology, being necessary that they get a specialization to work with mobile technology in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoPara Lakoff e Johnson (1980), o sistema cognitivo dos seres humanos é, na maioria das vezes, metafórico. Para os autores, as metáforas estruturam o nosso pensamento e fazem parte da nossa concepção e definição da realidade. Essa dissertação de mestrado teve como objetivo propor o desenvolvimento de um estudo qualitativo de cunho interpretativista que buscou investigar as metáforas mais recorrentes utilizadas por professores de português para conceptualizar o uso de dispositivos móveis em sala de aula. Os dados da pesquisa foram gerados a partir das respostas obtidas em um questionário inicial e final realizado com professores de Português participantes de uma formação oferecida inteiramente via WhatsApp, denominada Taba Móvel Redigir. Como procedimento metodológico, primeiramente, foram feitas leituras dos questionários, identificação das expressões metafóricas, categorização e agrupamento das metáforas de acordo com sua regularidade de adomínios fonte. Para a análise das metáforas, foi utilizada a Teoria da Metáfora Conceptual (LAKOFF; JOHNSON, 1980; KÖVECSES, 2010) e os Esquemas Imagéticos (LAKOFF; JOHNSON, 1980; KÖVECSES, 2010; GIBBS; COLSTON, 2006). A análise dos dados revela, de maneira geral, a conceptualização da aprendizagem móvel como um desafio, um meio de inserir e aproximar a escola no contexto sociocultural do aluno. Ademais, foi possível perceber certo despreparo do professor para lidar com a tecnologia móvel, sendo necessária a oferta de formação complementar para trabalhar as tecnologias móveis em sala de aula.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagem móvelpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectMetáforapt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherInovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherWhatsApp (Recursos eletrônicos)pt_BR
dc.subject.otherMetáforapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherProfessores de português Formaçãopt_BR
dc.titleMetáforas de professores de língua portuguesa sobre aprendizagem móvelpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1998m.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.