Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BBPJZM
Type: Tese de Doutorado
Title: A imagem política de Ramón Griffero: estéticas e memórias
Authors: Geison de Almeida Bezerra da Silva
First Advisor: Sara Del Carmen Rojo de La Rosa
First Referee: Marcos Antonio Alexandre
Second Referee: Elen de Medeiros
Third Referee: Júlia Morena Silva da Costa
metadata.dc.contributor.referee4: Cristian Marcel Alonso Opazo Retamal
Abstract: Esta tese visa a investigar a produção estética teatral do diretor e dramaturgo chileno Ramón Griffero. Para a execução deste trabalho, recorre-se a um estudo histórico e político da inserção de ideologias socialistas no Chile e, por extensão, em outros países da AméricaLatina, as quais culminaram na eleição de Salvador Allende. Analisam-se a ditadura comandada por Augusto Pinochet e a crise do modelo anterior. Esse percurso histórico contextualiza a importância das artes cênicas nesse país, principalmente com as formações degrupos universitários de teatro. Essa mesma digressão histórica permite também perceber as nuances políticas da obra de Griffero, as quais se relacionam tanto com uma profunda crítica sócio-histórica quanto com uma reflexão do espaço cênico por meio das imagens produzidas. Dessa forma, o aspecto político presente na obra desse artista ultrapassa as questões contextuais para se tornar, também, uma construção artístico-crítica das exposições teatrais que o antecederam. Os pensamentos de caráteres históricos e estéticos, como os de WalterBenjamin, Georges Didi-Huberman, Jacques Rancière, Sara Rojo, Grínor Rojo e Ágel Rama, estão entre as bases teóricas para a elaboração desta tese. No capítulo final, há seis ensaios críticos relacionados a seis peças de Griffero, os quais buscam ratificar a tese de que o trabalho desse artista executa por meio das imagens e reflexões acerca da política, da estética e da história do teatro.
Abstract: This thesis aims at investigating the theatrical aesthetic production of the Chilean director and playwright Ramón Griffero. In order to perform this research, it was conducted a historical and political study of the insertion of socialist ideologies in Chile and, by extension, in otherLatin American countries, which have led to Salvador Allendes election. It analyzes the dictatorship commanded by Augusto Pinochet and the crisis of the previous model. This historical approach indicates the importance of the performing arts in this country, especially regarding the formation of university theatrical groups. This same historical digression alsoallows us to perceive the political nuances of Griffero's oeuvre, which are related both to a deep socio-historical critique and to a reflection of the scenic space, through the images produced. The political aspect present in the work of this artist goes beyond contextual issues, to become, also, an artistic-critical construction of the theatrical expositions that preceded it. Thoughts of historical and aesthetical character such as those of Walter Benjamin, Georges Didi-Huberman, Jacques Rancière, Sara Rojo, Grínor Rojo, Angel Rama among others forms the theoretical basis for the elaboration of this thesis. In the last chapter, there are six criticalessays to six plays by Griffero, which reaffirms the thesis that the work of this author performs a profound political, aesthetical and historical reflection for theatre, mainly through the images he constructs in his spectacles.
Subject: Gruffero, S Ramón, 1952-
Teatro e sociedade Chile
Teatro latino História e crítica
Teatro Aspectos políticos Chile
Diretores e produtores de teatro Chile
Teatro chileno História e crítica
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BBPJZM
Issue Date: 14-Feb-2019
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
geison_de_almeida_bezerra_da_silva.pdf7.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.