Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LETR-BCEHQ9
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcos Rogerio Cordeiro Fernandes | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Constantino Luz Medeiros | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Alex Alves Fogal | pt_BR |
dc.creator | Henrique Barros Ferreira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T21:12:55Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T21:12:55Z | - |
dc.date.issued | 2018-12-13 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/LETR-BCEHQ9 | - |
dc.description.abstract | The propose of this work is to develop a research about the Boitempo (1968) of Carlos Drummond de Andrade, from a materialist perspective which deals with dialetic relations between the literature and the social process. As a starting point, we will seek to understand the constitution of the modern lyric, giving evidence to the concept of romantic irony, that will behave as the reading key of the book. In a second moment, we will research how the drummondian memorialism engender a lyrical form on it's own, which operates on the limits of history and fiction. On the last, we will analyse how the poems recover the history from a critcal perspective, originating contradictory points of view inside the same social dynamics. In this sense, our interpretation starts at the stilistic choices and the objective conformation of the poems, where the questions to be developed are sedimented. | pt_BR |
dc.description.resumo | A proposta deste trabalho é desenvolver uma pesquisa sobre o Boitempo (1968), de Carlos Drummond de Andrade, a partir de uma perspectiva materialista que encare as relações dialéticas entre forma literária e processo social. Como ponto de partida, buscaremos entender a constituição da lírica na modernidade, dando destaque ao conceito de ironia romântica, que será mobilizado como chave de leitura do livro. Em um segundo momento, investigaremos como o memorialismo drummondiano engendra uma forma lírica própria, que opera nos limites da história e da ficção. Por fim, analisaremos como ospoemas recuperam a história a partir de uma perspectiva crítica, figurando pontos de vista contraditórios dentro de uma mesma dinâmica social. Nesse sentido, nossa interpretação parte das escolhas estilísticas e da conformação objetiva dos poemas, onde as questões aserem investigadas estão sedimentadas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject | Drummond | pt_BR |
dc.subject | Boitempo | pt_BR |
dc.subject.other | História na literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Andrade, Carlos Drummond de, 1902-1987 Boitempo Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Poesia brasileira História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Memória na literatura | pt_BR |
dc.title | A figuração da história em Boitempo, de Carlos Drummond de Andrade | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_henrique_barros_ferreira.pdf | 914.73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.