Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LETR-BCVP2R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sonia Maria de Oliveira Pimentapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Clarice Lage Gualbertopt_BR
dc.contributor.referee1Joseli Ferreira Lirapt_BR
dc.contributor.referee2Reinildes Diaspt_BR
dc.creatorJacyara Sheyla dos Santos Martins Xavierpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T09:32:00Z-
dc.date.available2019-08-11T09:32:00Z-
dc.date.issued2019-03-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LETR-BCVP2R-
dc.description.abstractThis thesis presents an analysis of the character Evil Queen represented by Regina Mills in the series Once Upon a Time, premiered in 2012 in Brazil. The analysis focuses on the first three seasons of the series and seeks to investigate the representations of stereotypes of good and evil based on the Multimodal Approach (JEWITT, BEZEMER, O'HALLORAN, 2016, KRESS, VAN LEEUWEN, 2001) and Social Semiotics (HODGE; KRESS, 1988; VAN LEEUWEN, 2005). Additionally, this research is underpinned by studies of Foucault (1975, 1999) and Nietzsche (1887; 2009) specially by their concepts of power, good and evil. Our methodological procedures bring together contributions from Multimodal Theory of the Moving Image including Burn (2013) and Pimenta (2006) as well. Through such perspectives, we emphasize the interplay between semiotic modes involved in the representation of the villain. To achieve such purpose, we compare some examples of visual stereotypes in the classic animation of Snow White from Disney, premiered in Brazil in 1938. The results indicate that certain strategies used by the producers have attempted to persuade the spectator to engage with the character, that is, their representations oscillated between good and evil, which underlie a more realistic instead of delusional identity as representations of fictional characters.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta uma análise da personagem Rainha Má representada por Regina Mills na série Once Upon a Time (Era Uma Vez), lançada em 2012 no Brasil. A análise centraliza-se nas três primeiras temporadas da série e busca investigar as representações de estereótipos de bem e mal fundamentada pela Abordagem Multimodal (JEWITT, BEZEMER, OHALLORAN, 2016; KRESS; VAN LEEUWEN, 2001) e Semiótica Social (HODGE; KRESS, 1988; VAN LEEUWEN, 2005). Adicionalmente, esta pesquisa se fundamenta nas contribuições sobre as relações de poder, bem e mal por Foucault (1975; 1999) e Nietzsche (1887; 2009), ancora-se nos procedimentos metodológicos inspirados na Teoria Multimodal da Imagem em Movimento de Burn (2013) e se baseia na metodologia de Pimenta (2006). Dessa forma, enfatizamos como essas representações podem ser observadas na (des)construção da vilã por meio dos modos e recursos semióticos e comparamos com alguns exemplos de estereótipos visuais na animação clássica de Branca de Neve da Disney, lançada no Brasil em 1938. Os resultados indicam que determinadas estratégias utilizadas pelos produtores possuem uma forma de tentativa de persuasão para que o espectador se envolva com a personagem, isto é, suas representações oscilam entre o bem e o mal reafirmando uma identidade mais real e menos ilusória como as representações dos contos tradicionais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVilãpt_BR
dc.subjectSemiótica Socialpt_BR
dc.subjectSériept_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherMultimodalidadept_BR
dc.subject.otherSemióticapt_BR
dc.subject.otherOnce Upon a Time (Séries)pt_BR
dc.titleA representação da vilã em Once Upon a Time: uma análise de estereótipos de bem e mal a partir da abordagem multimodal e da semiótica socialpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1979m.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.