Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BC5RNE
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Processos de encenação como espaço de formação de poéticas-docentes teatrais |
Authors: | Cecília Maria Araújo Ferreira |
First Advisor: | Maurilio Andrade Rocha |
First Co-advisor: | Mariana de Lima e Muniz |
First Referee: | Mariana de Lima e Muniz |
Second Referee: | Lucia Gouvea Pimentel |
Third Referee: | Eugenio Tadeu Pereira |
metadata.dc.contributor.referee4: | Davi de Oliveira Pinto |
metadata.dc.contributor.referee5: | José Sávio Oliveira de Araújo |
Abstract: | A tese Processos de encenação como espaço de formação de poéticas-docentes teatrais, tem como tema a prática de ensino/aprendizagem do Teatro pela criação-cênico teatral a partir da perspectiva do processo de encenação. A linguagem da encenação teatral, além de ser uma arte autônoma é compreendida, neste trabalho, como uma arte paradoxal por ser una/múltipla/compósita/efêmera. A autoria compartilhada da obra teatral gera um processo movido pela revelação/criação/invenção de problemas concernentes aos partícipes do processo. O estudo de caso está localizado na prática artística-docente da encenadora-professora, autora desta tese, nas disciplinas Processos de Encenação I, II e III do Curso Licenciatura em Teatro da Universidade Regional do Cariri (URCA). Para a tese foi criado um questionário para os egressos no qual eles pudessem expor suas experiências com os Processos de Encenação, tendo como objetivo averiguar se estes processos criativos reverberam e como reverberaram em suas práticas como artistas-professores-pesquisadores de teatro em seus campos de atuação como licenciados em Teatro. |
Abstract: | The Thesis Processes of Staging as space of origin of Stage Poetic-Docents, brings the theme the practice of teaching/learning of Drama through the scenic-theatrtical creation from the perspective of the process of staging. The language of the theatrical staging, besides being an autonomous art is comprehended, in this work, as a paradoxical art for being one/multiple/composite/ephemeral. The shared authorship of the theatrical work generates a process moved by the revelation/criation/invention of problems concerned to the participants of the process. The study of case is located in the artistic-teaching practice of the diretor-professor, author of this thesis, in the disciplines Processes of Staging I, II and III of the Degree in Drama of Cariris Regional University (URCA). For the thesis was created a questionnaire for the former students in which they could expose their experiences with the Processes of Staging, aiming at checking if those creative reverberate and how they do so in their practices as artists-teachers-researchers of drama in their fields as graduates in Drama. |
Subject: | Teatro Estudo e ensino Licenciatura Representação teatral |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BC5RNE |
Issue Date: | 5-Jul-2017 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cec_lia.tese.pdf | 2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.