Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BDRMHA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee1Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.referee2Monica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Augusto da Silva Tudellapt_BR
dc.contributor.referee4José Sávio Oliveira de Araújopt_BR
dc.creatorLuiz Renato Gomes Mourapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:21:15Z-
dc.date.available2019-08-13T17:21:15Z-
dc.date.issued2019-03-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/LOMC-BDRMHA-
dc.description.abstractThe object of this research is the problematization of the possible relations among the creative process of the actor and the visual elements of the spectacle. The reflections are the result of the perception and experience of the researcher, as an actor in the Cia. de Teatro Engenharia Cênica. The conceptual investigations that constituted the research are based on theoretical references that discuss the scene,the work of actor and the visual elements of the spectacle, especially the light design, scenography, costumes and makeup. Based on this study, principles and strategies have been created that can provide dialogues between the visual elements and the actor, in the genesis of creating the scene. With this thesis, the author intends to contribute to broadening the studies on the visual elements of the spectacle, especially the relations that can be established for the deepening of the researches on the creative process of actor.pt_BR
dc.description.resumoO objeto desta pesquisa é a problematização das relações possíveis entre o processo criativo do ator e os elementos visuais do espetáculo. As reflexões são fruto da percepção e experiência do pesquisador, como ator na Cia. de Teatro Engenharia Cênica. As investigações conceituais que constituíram a pesquisa estão baseadas em referenciais teóricos que discutem a cena, o trabalho de ator e os elementos visuais do espetáculo, especialmente a iluminação cênica, cenografia, figurino e maquiagem. Com base nesse estudo, foram criados princípios eestratégias que podem propiciar diálogos entre os elementos visuais e o ator na gênese da criação da cena. Com esta tese, o autor pretende contribuir para ampliação dos estudos sobre os elementos visuais do espetáculo, em especial as relações que podem ser estabelecidas para o aprofundamento das pesquisas sobre o processo criativo de ator.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtuação polifônicapt_BR
dc.subjectElementos visuais do espetáculopt_BR
dc.subjectProcesso criativo de atorpt_BR
dc.subjectartista multiperceptivopt_BR
dc.subject.otherAtores Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherCenografiapt_BR
dc.titleOs elementos visuais do espetáculo no processo criativo do atorpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
os_elementos_visuais_do_espet_culo_no_processo_criativo_do_ator.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.