Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BDWL8M
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Tocando imagens: dispositivos e técnicas da Visual Music
Authors: Henrique Roscoe Corrêa Pinto
First Advisor: Jalver Machado Bethonico
First Referee: Carlos Henrique Rezende Falci
Second Referee: Sergio Roclaw Basbaum
Abstract: A pesquisa trata das diversas ferramentas tecnologicas utilizadas por artistas para criar e executar trabalhos de Visual Music desde os primeiros experimentos com Color Organs no seculo XVIII ate a producao contemporanea, mostrando de que maneira estes instrumentos interferem no resultado artistico final. O objetivo do projeto e mostrar como cada instrumento acaba guiando a criacao artistica, seja por suas possibilidades, seja por suas limitacoes. Utilizando exemplos de trabalhos nessa area, realizados principalmente nos seculos XX eXXI, pretendemos mostrar a diversidade da producao e sua influencia direta no resultado criado pelos artistas. No estudo de casos, artistas fundamentais dentro desta area foram cuidadosamente escolhidos e analisados a fim de entender de que forma os instrumentos por eles inventados concretizaram suas aspiracoes conceituais, ampliando seu potencial artistico e servindo de inspiracao para as geracoes posteriores. A pesquisa envolve ainda uma delimitacao do conceito de Visual Music, sua gramatica e influencia sobre outros generos doaudiovisual, apresentando possiveis desdobramentos de seus principios. A pesquisa e embasada principalmente nos conceitos de Gilbert Simondon a respeito dos objetos tecnicos, e de Wassily Kandinsky sobre os possiveis modos de relacao entre som e imagem, entre outros importantes autores da area.
Abstract: The research deals with many technological tools used by artists to create and execute works of Visual Music from the first experiments with Color Organs in the eighteenth century until the contemporary production, showing how these instruments interfere in the final artistic result. The objective of the project is to show how each instrument ends up guiding the artistic creation, either by its possibilities or by its limitations. Using examples of works in this area carried out mainly in the 20th and 21st centuries, we intend to show the diversity of production and its direct influence on the result created by the artists. In the cases study, keyartists within this area were carefully chosen and analyzed in order to understand how the instruments they invented fulfilled their conceptual aspirations, expanding their artistic potential and serving as inspiration for later generations. The research also involves a delimitation of the concept of Visual Music, its grammar and influence on other genres ofaudiovisual, presenting possible unfolding of its principles. The research is based mainly on the concepts of Gilbert Simondon on technical objects, and Wassily Kandinsky on the possible modes of relation between sound and image, among other important authors of thearea.
Subject: Artes Recursos audiovisuais
Arte e tecnologia
Recursos audiovisuais
Percepção visual
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BDWL8M
Issue Date: 25-Mar-2019
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tocando_imagens.pdf16.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.