Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9HSNPC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Antônio dos Prazerespt_BR
dc.contributor.referee1Jeronimo Coura Sobrinhopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Beatriz Nascimento Decatpt_BR
dc.contributor.referee3Delaine Cafiero Bicalhopt_BR
dc.creatorAna Virginia Lima da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T17:14:42Z-
dc.date.available2019-08-10T17:14:42Z-
dc.date.issued2013-08-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-9HSNPC-
dc.description.abstractIn this thesis, we focus on the processes of retextualization on oral academic exposure, aiming to highlight the possibilities of constitution of this genre and to contribute to the debate on what allows and/or raises difficulties for its production. The theoretical assumptions are basedon the socio-communicative model by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004 [1998]), on the retextualization works by Marcuschi (2001) and by Dell'Isola (2007), on the discussion about the relationships between orality and literacy studied by Marcuschi (2001), on the notion oftextual competence developed by Coutinho (2003), on the perspective of Textual Linguistics, and on the studies of Swales (1990) and Askehave and Swales (2001) about the discursive sphere, according to the North-American socio-rhetoric studies. The corpus of this researchconsists of oral presentations produced by undergraduate students in different courses; when analyzed, they led us to the conclusion that, in general, these students have difficulties in adjusting to the structural and linguistic prototypical characteristics of the oral exposuregenre. A comparison between the macrostructure of the source texts and of the retextualization strategies mobilized in electronic slides (support texts) shows us that, not always, the retextualized content corresponds to what is suggested in the source texts. From the analysis of ways to retextualize the source texts for oral exposures, we find that thecontent displayed is also contradictory to these texts. Thus, problems about understanding the theoretical basis used and about the mastery of the processes of retextualization significantly interfere in the quality of oral academic exposures, revealing the need for a teaching-learningprocess that allows students to develop the competence to appropriately expose academic texts.pt_BR
dc.description.resumoNesta tese, focalizamos os processos de retextualização em exposições orais acadêmicas, com o objetivo de evidenciar as possibilidades de constituição desse gênero e de contribuir para areflexão sobre o que permite e/ou o que dificulta a sua produção. A base teórica utilizada fundamenta-se no modelo sociocomunicativo de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004 [1998]); nos trabalhos sobre retextualização de Marcuschi (2001) e DellIsola (2007), em discussão sobre as relações entre oralidade e escrita estudadas por Marcuschi (2001), na noção de competência textual desenvolvida por Coutinho (2003), na perspectiva da Linguística Textual; e aos estudos de Swales (1990) e Askehave e Swales (2001) acerca da esfera discursiva, nalinha da Sociorretórica norte-americana. O corpus desta investigação constituiu-se de exposições orais produzidas por estudantes de graduação de diferentes cursos que, analisadas, nos levaram à constatação de que, em geral, esses estudantes têm dificuldade em se adequar às características estruturais e linguísticas prototípicas da exposição oral. Feita uma comparação entre a macroestrutura dos textos-base e as estratégias de retextualização mobilizadas nos slides eletrônicos (textos de apoio), constatamos que, nem sempre, oconteúdo retextualizado corresponde ao que é sugerido nos textos de origem. A partir da análise dos modos de se retextualizar os textos-base para as exposições orais, verificamos que o conteúdo exposto é também contraditório em relação a esses textos. Desse modo, problemas de compreensão das fontes teóricas utilizadas e de domínio dos processos de retextualização interferem significativamente na qualidade das exposições orais acadêmicas, o que revela anecessidade de um ensino-aprendizagem que possibilite aos estudantes o desenvolvimento da competência em expor textos acadêmicos adequadamente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcompreensão dept_BR
dc.subjecttextospt_BR
dc.subjectExposição oral acadêmicapt_BR
dc.subjectprocessos de retextualizaçãopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.subject.otherExposição oralpt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherLingüística textualpt_BR
dc.titleCom a palavra, o aluno: processos de retextualização na exposição oral acadêmicapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ana_virginia.pdf.............pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.