Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-A77LCL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elzimar Goettenauer de Marins Costapt_BR
dc.contributor.referee1Lynn Mario Trindade Menezes de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Laura Stella Miccolipt_BR
dc.creatorJoao Paulo Xavierpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T21:03:36Z-
dc.date.available2019-08-13T21:03:36Z-
dc.date.issued2015-08-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-A77LCL-
dc.description.abstractThis piece of research aims to: analyze the illustrations that compose the textbook High Up, approved by the PNLD 2015 and used by most State schools of Belo Horizonte; identify how the representations of ethnic, cultural and social diversity in Brazil are made through imagery; investigate whether it has provided teachers and students with enough opportunities for critical debates and meaning constructions that exceed possible stereotypes. For this analysis, we have resumed the concepts of critical literacy (LUKE and FREEBODY, 1997; CERVETTI, 2001), of multiliteracy (LANKSHEAR, SNYDER and GREEN, 2000; GEE, 2006) and of visual literacy (BROWETT, 2002; BRAMFORD, 2009). The mixed method and the adoption of the exploratory sequential strategy (CRESWELL, 2003; DÖRNYEI, 2007) are used as they allow concatenating the quantitative data collected and triangulating it during the analysis and interpretation phase. In this research, the procedures were 1) quantitative analysis: quantifying the overall number of images in the collection and the percentage of pictures that represent Brazilian contexts; 2) detailed categorization according to the images themes and qualitative analysis of the imagery, pedagogical guidelines and textbook activities; The results show: the collections difficulty to adequately represent the Brazilian diversity through pictures as various Brazilian local contexts are not presented, and that there is the lack of guidance and extra information to the teacher as far as the images are concerned. As a consequence, many opportunities for debates that may broaden the cultural capital and the criticality of the students are missing. In conclusion, these results pointed to the need of a new look at the images of the textbooks in the collection and resulted to the development of a theoretical framework which can be helpful to assist teachers and students to closely scrutinize, interpret and take ownership of imagery content. This would lead them to critical discussions where the ultimate aim is to establish a critical visual literacy practice that empowers students and expands their larning opportunities.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação apresenta a análise das ilustrações que compõem a coleção didática High Up, aprovada pelo PNLD 2015 e utilizada pela maioria das escolas estaduais de Belo Horizonte, com o intuito de identificar como as representações da diversidade étnica, cultural e social brasileira são feitas por meio imagético. É objetivo, ainda, investigar se são propiciadas aos professores e alunos oportunidades para debates críticos e construções de sentido que ultrapassem possíveis estereótipos. Para essa análise, são retomados os conceitos de letramento crítico (LUKE e FREEBODY, 1997; CERVETTI, 2001), de multiletramentos (LANKSHEAR, SNYDER e GREEN, 2000; GEE, 2006) e de letramento visual (BROWETT, 2002; BRAMFORD, 2009). O método misto e a adoção da estratégia sequencial exploratória (CRESWELL, 2003; DÖRNYEI, 2007) são utilizados, pois permitem coadunar dados quantitativos coletados e triangulá-los durante a fase de análise e interpretação. Nesta pesquisa, a sequência de procedimentos foi 1) análise quantitativa: contabilização do número geral de imagens na coleção e do percentual referente aos contextos brasileiros; 2) categorização por temas e análise qualitativa das imagens, orientações pedagógicas e atividades propostas. Os resultados mostram a necessidade do desenvolvimento de atividades e conteúdos que complementem o trabalho desenvolvido na coleção para representar a diversidade brasileira por meio de imagens. Diversos contextos locais brasileiros não são apresentados e há carência de orientações e informações extras para o professor sobre as imagens utilizadas. Como consequência disso, não são sugeridos debates que possam aumentar o capital cultural e a criticidade dos alunos e levá-los a refletir sobre possíveis estereótipos. Esses resultados apontaram para a necessidade de um novo olhar sobre as imagens do livro didático e do desenvolvimento de um instrumental teórico capaz de auxiliar os professores e alunos a analisar, interpretar e se apropriar do conteúdo imagético, conduzindo a partir dele discussões críticas cujo objetivo seja a prática de um letramento visual crítico que empodere os alunos e amplie as suas possibilidades de aprendizagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLETRAMENTO VISUAL CRÍTICOpt_BR
dc.subjectIMAGEMpt_BR
dc.subjectLIVRO DIDÁTICOpt_BR
dc.subject.otherLingüística aplicadapt_BR
dc.subject.otherCompreensão na leiturapt_BR
dc.subject.otherImagens, ilustrações, etcpt_BR
dc.subject.otherLivros didáticos Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherLinguagem e línguas Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.titleLetramento visual crítico :  leitura, interpretação e apropriação das imagens dos livros didáticos pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1735m.pdf7.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.