Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-A9VMQ6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Francisco Diaspt_BR
dc.contributor.referee1Rivania Maria Trotta Sant Anapt_BR
dc.contributor.referee2Helcira Maria Rodrigues de Limapt_BR
dc.contributor.referee3Carla Barbosa Moreirapt_BR
dc.contributor.referee4Carolina Padilha Fedattopt_BR
dc.creatorEloísa Elena Resende Ramos da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T03:56:22Z-
dc.date.available2019-08-11T03:56:22Z-
dc.date.issued2015-08-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-A9VMQ6-
dc.description.abstractIn this study, we propose to elucidate the syntax and semantics configuration of the use of the imperative forms in musical excerpts addressed to the woman, on the theoretical perspective of Semantics of Enunciation (GUIMARÃES, 2005) and a syntax enunciative bases (DIAS, 2002), wich, in its turn, is affiliated to these semantics. We seek to understand the syntactic fact at the interface between the material (organic) and the enunciative language dimensions. Thus, we emphasize the use of the pronoun/subject in accordance with the verb in the imperative form in the personality configuration to detect the discursive profile of this woman in three distinct periods; in the 1950 and 1980 decades, and in the years 2000, considering that those syntactic places consist of the reference configuration spaces (DIAS, 2006a), in order to recognize the enunciative specificities in the fenale constitution reference. Precisely, we investigate the semnatic-enunciative traits that we recognize as definers of the constitution of the sentence with which we worked, namely, the enunciation mode, the enunciative scene and the proper configuration of these traits, to outline a profile of the woman in each of the proposed periods, producing the application of a syntax enunciative basis.pt_BR
dc.description.resumoPropomo-nos a elucidar a configuração sintática e semântica do uso das formas imperativas em trechos de músicas endereçadas à mulher, a partir da perspectiva teórica da Semântica da Enunciação (GUIMARÃES, 2005) e de uma sintaxe de bases enunciativas (DIAS, 2002), que, por sua vez, filia-se a essa semântica. Buscamos compreender o fato sintático na interface entre a dimensão material (orgânica) e a dimensão enunciativa da língua. Assim, enfatizamos o uso do pronome/sujeito em consonância com o verbo na forma imperativa na configuração da pessoalidade para detectarmos o perfil discursivo dessa mulher em três períodos distintos: década de 1950, na década de 1980 e anos de 2000, considerando que esses lugares sintáticos consistem em lugares de configuração de referência (DIAS, 2006a), com o intuito de reconhecermos especificidades enunciativas na constituição de uma referência feminina. Investigamos, precisamente, os traços semântico-enunciativos que reconhecemos como definidores da constituição das sentenças com as quais trabalhamos, a saber, o modo de enunciação, a cena e a própria configuração desses traços, a fim de delinear o perfil da mulher em cada um dos períodos propostos, produzindo a aplicação de uma sintaxe de bases enunciativas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmulherpt_BR
dc.subjectenunciaçãopt_BR
dc.subjectformas imperativaspt_BR
dc.subjectsintaxept_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherSemânticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa imperativopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Gramáticapt_BR
dc.subject.otherMulheres Canções e músicapt_BR
dc.titleFormas imperativas em músicas endereçadas à mulher: uma perspectiva enunciativapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1588d.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.