Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MGSS-ACENCR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renato de Mellopt_BR
dc.contributor.referee1Glaucia Muniz Proenca Larapt_BR
dc.contributor.referee2Rony Petterson Gomes do Valept_BR
dc.contributor.referee3Monica Santos de Souza Melopt_BR
dc.contributor.referee4Daniel Leal Werneckpt_BR
dc.creatorLucas Piter Alves Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:50:15Z-
dc.date.available2019-08-09T23:50:15Z-
dc.date.issued2016-07-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MGSS-ACENCR-
dc.description.abstractSince Comics began to become subject of studies, it has been common efforts to define them by some researchers, theoreticians and practitioners. The understanding of the Comics is closely related to the understanding of its origin, its historical background, of the usages and its language applications, as well as changes and, above all, diversification of these aspects. The history of Comics, then, takes on different features depending on the valued aspects. As products with greatly heterogeneous nature, genres of Comics set in motion a whole system of institutional practices that, in turn, may also be associated with the Arts and Media. Independently of the origin and the adopted definition, the status of Comics reveals that this cultural niche has undergone numerous changes, coming to consolidate itself as relatively autonomous area in the cultural panorama. The Comics language, their themes developed, their forms of production, circulation and reception has been improved. As discursive institution, the Comics have their own social and discursive practices and tends to share others practices with several institutions. Facing these observations, the aims of this work are: (a) to describe some language practices of the comics field; (b) to verify the functioning of the Authors name in the discursive institution of Comics; (c) to analyze the constitution of the Authors name in the discourse of Comics. The route of analysis and theoretical elaboration of this study sought to describe the Comic fields structure and the social and discursive practices that enabled the institution of the Comics as relatively autonomous domain. This study sought to make a distinction between the Author taken as subject in the discourse and the Author taken as enunciated, that is, as a product of this same discourse. In order to do this, several authorship schemas of the Comics Discourse were described and analyzed. The analysis of Comics led us to conclude that the Author's name is a type of complex enunciated supported collectively by all the discursive institution.pt_BR
dc.description.resumoDesde que os Quadrinhos começaram a se tornar objeto de estudos, tem sido comum o esforço em defini-los por parte de alguns pesquisadores, teóricos e profissionais da área. A compreensão do que sejam os Quadrinhos está intimamente ligada à compreensão de sua origem, de seu percurso histórico, dos usos e aplicações de sua linguagem, bem como da evolução e, sobretudo, da diversificação desses aspectos. A história dos Quadrinhos, então, assume diferentes feições a depender dos aspectos valorizados. Como produtos de natureza fortemente heterogênea, os gêneros dos Quadrinhos colocam em movimento todo um sistema de práticas institucionais que, por sua vez, também podem ser associadas às Artes e à Mídia. Independente da origem e da definição adotadas, o estado atual dos Quadrinhos revela que esse nicho cultural passou por inúmeras mudanças, vindo a se consolidar como área relativamente autônoma no panorama cultural. Tanto sua linguagem e suas temáticas se desenvolveram, quanto suas formas de produção, circulação e recepção. Como instituição discursiva, os Quadrinhos têm práticas sociais e discursivas próprias e tendem a compartilhar outras práticas com diversas instituições. Diante dessas observações, os objetivos deste trabalho são: (a) descrever algumas práticas linguageiras do campo quadrinístico; (b) verificar o funcionamento do nome de Autor na instituição discursiva quadrinística; (c) analisar a constituição do nome de Autor no discurso quadrinístico. O percurso de análise e elaboração teórica deste trabalho buscou descrever a estrutura do campo quadrinístico e as práticas sociais e discursivas que possibilitaram instituir os Quadrinhos como domínio relativamente autônomo. Este trabalho buscou estabelecer uma distinção entre o Autor tomado como sujeito no discurso e o Autor tomado como enunciado, ou seja, produto desse mesmo discurso. Para isso, foram descritos e analisados diversos regimes de autorialidade no Discurso Quadrinístico. A análise dos Quadrinhos possibilitou concluir que o nome de Autor é um tipo de enunciado complexo sustentado coletivamente por toda instituição discursiva.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQuadrinhospt_BR
dc.subjectAutorialidadept_BR
dc.subjectAnálise do Discursopt_BR
dc.subjectFoucaultpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherLingüística aplicadapt_BR
dc.subject.otherHistórias em quadrinhospt_BR
dc.titleUma análise do discurso quadrinístico: práticas institucionais e interdiscursopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_costa_lucas_piter_alves_uma_an_lise_do_discurso_quadrin_stico.pdf8.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.