Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AX9SUU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Denise Morado Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee1Juliana Torres de Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2Simone Parrela Tostespt_BR
dc.creatorCarolina Amarante Boaventurapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T14:04:13Z-
dc.date.available2019-08-10T14:04:13Z-
dc.date.issued2017-12-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-AX9SUU-
dc.description.abstractFacing last decades information and communication technology advances (ICTs) and the spread of the urban way of living, social relationships and the way people perceive, live and experience architectural space has changed. Knowing that the Architecture field deals with the human making of the environment and that design is a central element of professional and educational practices, the investigation of a distinct design practice, coherent with contemporary times, becomes urgent. In an attempt to move towards that goal, this work investigates the potentials and challenges of diagrammatic design processes within Architecture teaching, understanding space in its socio-informational dimension. As developed by Ana Fani Alessandri Carlos, Pierre Bourdieu, Denise Morado Nascimento and Regina Marteleto, this understanding of contemporary space perceives information as a dimension that shapes social action within a given time and space. Therefore, the layout of information in diagrams orients design strategy by spatializing action input and place attributes. Applying diagrams to Architecture practice expands the understanding of its use as an instrument, pointing out limitations and complementing the structuring of diagrammatic processes. The possibilities of diagrammatic design processes, discussed throughout this work, were ascertained by the monitoring of a teaching studio, the "Open House" course, taught by Professor Denise Morado Nascimento and the author, at the Architecture School of Minas Gerais Federal University. The reports and designs developed by the students during the course point out to diagrammatic processes potential to overcome design processes limitations within Architecture, mainly by articulating the place with the design; at the same time, the students' experiences inform challenges such as the separation of contemporary theory and practice in design teachingpt_BR
dc.description.resumoDiante das novas tecnologias de informação e comunicação (TICs) e da consolidação do modo de vida urbano nas últimas décadas, as relações sociais e a maneira de viver no espaço se transformaram. Sabendo que a Arquitetura se ocupa da transformação do espaço pela ação do homem e que o projeto é um elemento central na profissão e no ensino de Arquitetura, a investigação de uma outra prática de projeto, que seja coerente com essa sociedade contemporânea, torna-se urgente. Neste sentido, este trabalho investiga os potenciais e desafios dos processos diagramáticos de projeto no ensino de Arquitetura, a partir do entendimento do espaço em sua dimensão socioinformacional. Estruturado nas discussões de Ana Fani Alessandri Carlos, Pierre Bourdieu, Denise Morado Nascimento e Regina Marteleto, essa dimensão do espaço contemporâneo traz a informação como aquilo que dá forma à ação social, realizada em um determinado espaço-tempo. A diagramação destas informações estrutura a leitura do lugar que, por sua vez, direciona a estratégia de projeto pela relação entre as informações das ações e atributos do lugar, espacializadas pelos diagramas. As experiências do uso de diagramas na Arquitetura ampliam a compreensão do uso do instrumento, apontam limitações e complementam a estruturação dos processos diagramáticos. Por fim, os potenciais e desafios dos processos diagramáticos de projeto, levantados ao longo deste trabalho, são verificados na prática do ensino de projeto, na disciplina PFlex Moradia Aberta open building, ministrada pela Profa. Dra. Denise Morado Nascimento e acompanhada pela autora, na Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais. Os relatos e os trabalhos, desenvolvidos pelos alunos durante a disciplina, verificam potenciais dos processos diagramáticos que superam limitações nos processos de projeto de Arquitetura, principalmente na articulação entre o lugar e o projeto; ao mesmo tempo, as experiências dos alunos evidenciam desafios como a desvinculação entre teorias e práticas contemporâneas no ensino de projetopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectestratégias de projetopt_BR
dc.subjectarquitetura contemporâneapt_BR
dc.subjectprocessos diagramáticospt_BR
dc.subjectensino de projetopt_BR
dc.subjectdiagramaspt_BR
dc.subject.otherProjetos Elaboraçãopt_BR
dc.subject.otherProjeto arquitetônicopt_BR
dc.subject.otherArquitetura Estudo e ensinopt_BR
dc.titleProcessos diagramáticos de projeto no espaço socioinformacional: uma experiência no ensino de projeto de arquiteturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carolina_boaventura___dissertacao___com_ap_ndice.pdf30.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.