Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AY7JAT
Type: Tese de Doutorado
Title: Fabricação digital: uma análise crítica - fortalecendo a cooperação por meio da fabricação digital
Authors: Flavia Ballerini
First Advisor: Jose dos Santos Cabral Filho
First Referee: Ana Paula Baltazar dos Santos
Second Referee: Sandro Canavezzi de Abreu
Third Referee: Isabel Amalia Medero Rocha
metadata.dc.contributor.referee4: Underléa Miotto Bruscato
Abstract: Esta pesquisa propõe analisar a Fabricação Digital e suas mais recentes apropriações na Arquitetura e no Design. O objetivo da pesquisa consiste na busca de uma apropriação crítica do que tem se produzido nos laboratórios de Fabricação Digital, trazendo benefícios para a Arquitetura e áreas afins. Por meio de um reexame das potencialidades do aprender fazendo e da retomada da materialidade perdida nos processos convencionais de projeto, que são reproduzidos com o uso do computador, avançando para a alienação dos envolvidos do processo de projeto, essa Tese visa à autonomia e à emancipação. Procura um diálogo crítico com a vanguarda da arquitetura de fabricação digital, apresentando como hipótese uma proposta de apropriação de baixo para cima (bottom-up) passível de ser implementada no ensino e na prática da Arquitetura a partir de experiências de laboratórios híbridos, digitais e analógicos, compartilhados, democráticos e de fim social. Tendo em vista essa hipótese, busca-se aprofundar a pesquisa nos crescentes movimentos da década de 1980, Maker e Hackerspace, Do-It-Yourself (DIY), Do-It-Together (DIT). Desta forma, a pesquisa mostra duas vertentes de apropriação da Fabricação Digital, o Fabrication Laboratory (Fab Lab) do Massachusetts Institute of Technology (MIT) e a Architectural Association Visitig School (AAVS). Procura-se fazer uma abordagem crítica de ambas, elegendo o modelo Fab Lab como exemplo mais próximo do que se propõem como síntese: o uso de laboratórios de Fabricação Digital nas escolas de Arquitetura, como modelo de aprendizagem cooperativa, cocriativa e colaborativa, com capacidades abertas para sua democratização, por meio de políticas públicas aliadas ao pensamento e à pesquisa universitária. Para esta apropriação crítica, a Tese apresenta a tecnologia da Fabricação Digital dentro de seu contexto econômico, político e social, o qual remonta suas matrizes históricas à Revolução Industrial e ao modo de produção capitalista, chegando ao open source/código aberto que, a partir da década de 1980, abre as potencialidades de uso desta tecnologia, chegando até dias atuais com seu enorme potencial disruptivo em todos os campos de pesquisa e conhecimento.
Abstract: This research proposes to analyze the Digital Fabrication as a process of design integrated to the processes of industrial production that has as a common means the digital codification and its most recent appropriations in architecture and design. The objective of the research is to search for a critical appropriation of what has been produced in the Digital Fabrication laboratories that may be able to bring benefits to the architecture and related areas, through a reexamination of the potentialities of learning through the resumption of materiality, that in the conventional processes of design, which are reproduced with the use of the computer, ends up being lost the materiality and moving towards the alienation of those involved in the design process, so this thesis aims at autonomy and emancipation. From there, we seek a critical dialogue with the vanguard of the digital manufacturing architecture, presenting as hypothesis a proposal of critical, shared and bottom-up appropriation that can be implemented in the teaching and practice of architecture - the from hybrid, digital and analog, shared, democratic and social endowment experiences. Based on this hypothesis, we seek to deepen our research into the growing movements of Maker and Hackerspace since the 1980s, which are a reinvention of Do-It-Yourself (DIY) movements, transformed into Do-It-Together (DIT). From this, the research shows two strands or models of appropriation of the Digital Fabrication as the Fabrication laboratory (Fab Lab) of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) and the Architectural Association Visitig School (AAVS). It seeks to take a critical approach to both, choosing the Fab Lab model as an example that is closer to what we propose as a synthesis: the use of Digital Manufacturing laboratories in architecture schools, based on a learning model based on cooperation and knowledge sharing , both technical and political. The first objective is to mobilize cooperation between people through technology: learning to cooperate with one another. For this critical appropriation, the thesis presents the technology of the Digital Fabrication within its economic-political and social context, which traces its historical matrices to the Industrial Revolution and the capitalist mode of production, arriving at the open source that, from of the 1980s, opens up the potential of using this technology outside the factories, reaching until today with its enormous disruptive potential in all fields of research and knowledge.
Subject: Arquitetura e tecnologia
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-AY7JAT
Issue Date: 31-Aug-2017
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flavia_ballerini_2017__1_.pdf13.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.