Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-B4QTDC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee1Daniele Nunes Caetano de Sapt_BR
dc.contributor.referee2Diogo Ribeiro Carvalhopt_BR
dc.creatorAnna Gabriela Alves Lobatopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T02:08:42Z-
dc.date.available2019-08-14T02:08:42Z-
dc.date.issued2018-03-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-B4QTDC-
dc.description.abstractThe present dissertation begins clarifying the term visionary architecture, which denominates a discipline genre focused on the design of inconstructible projects, intending to establish a critical positioning from the creation of imaginary, fictitious or fantastic spaces. Its purpose is to develop criticism to status quo and to architecture itself, as well as offering other possibilities for space creation that go beyond the restrictive limit of reality. As key examples, have been exposed and investigated the works of contemporary architects who chose to project in conjunctures of crisis and trauma, such as Lebbeus Woods in Underground Berlin and Berlin Free-Zone, shortly after the fall of the wall in the German capital, and in post-siege projects in Sarajevo, as well as NaJa & DeOstos in The hanging cemetery of Baghdad and Pregnant Island, developed in the context of the Tucuruí reserve flood. To reach these works, a brief historical review of previous visionary architecture was made, passing through three relevant architects of their historical periods: Piranesi and the Carceri series in the eighteenth century, SantElia and the Futurist Manifesto in the early twentieth century and the Archigram group in the resumption of utopias in the sixties counterculture. Soon after, a criticism was made about the authority and the dimensional reduction of conventional architectural representation, and a presentation of visionary architecture as a gateway to other types of representation that seek the autonomy of the user and the participation of the interlocutor in the interpretation of space. For that, a narrative was also elaborated on the creative process of the author about conception and representation of a futuristic city, in an oriented workshop. Also, an analysis of the contemporary socio-spatial conjuncture that conditioned the spatial production, and of the academic tendencies that in the eighties rejected critical architecture and returned to the idea of utopias (in the sense of Karl Mannheim) and the theory as critical instruments in the last two decades.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação de inicia pelo esclarecimento do termo arquitetura visionária, que denomina um gênero da disciplina focado na concepção de projetos inconstruíveis, pretendendo estabelecer um posicionamento crítico a partir da criação espaços imaginários, fictícios ou fantásticos. Seu objetivo é desenvolver críticas ao status quo e à própria arquitetura, além de oferecer outras possibilidades de criação do espaço que vão além do limite restritivo da realidade. Como principais exemplos, foram expostas e investigadas as obras de arquitetos contemporâneos que optaram por projetar em conjunturas de crise ou trauma, como Lebbeus Woods em Underground Berlin e Berlin Free-zone, logo após a queda do muro da capital alemã, e nos projetos pós-cerco de Sarajevo, além de NaJa & DeOstos em Cemitérios Suspensos de Bagdá e Ilhas Grávidas, desenvolvido no contexto da inundação da reserva de Tucuruí. Para chegar até essas obras, foi realizada uma breve revisão histórica de arquitetura visionárias prévias, passando por três arquitetos relevantes em seus períodos históricos: Piranesi e a série Carceri no século XVIII, SantElia e o Manifesto Futurista no início do século XX e o grupo Archigram na retomada das utopias na contracultura sessentista. Logo após, foi feita uma crítica à autoridade e à redução dimensional da representação arquitetônica convencional, e uma apresentação da arquitetura visionária como porta para outros tipos de representação que buscam a autonomia do usuário e a participação do interlocutor na interpretação do espaço. Para isso, foi elaborada também uma narrativa sobre o processo criativo da autora na concepção e representação de uma cidade futurista, em um workshop orientado. Ainda, foi feita uma análise da conjuntura sócio-espacial contemporânea que condiciona a produção espacial, e das tendências acadêmicas que nos anos noventa rejeitaram arquitetura crítica e retomaram a idéia das utopias (no sentindo de Karl Mannheim) e da teoria como instrumentos críticos nas duas últimas décadas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExperimentalpt_BR
dc.subjectArquitetura visionáriapt_BR
dc.subjectRealidadept_BR
dc.subjectUtopiapt_BR
dc.subjectCríticapt_BR
dc.subject.otherImaginaçãopt_BR
dc.subject.otherCrítica arquitetônicapt_BR
dc.subject.otherArquitetura Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherExperiênciapt_BR
dc.subject.otherUtopiaspt_BR
dc.titleArquitetura visionária: investigação sobre imaginário e narrativa como estratégia crítica às práticas espaciais contemporâneaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
entrega_final.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.