Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/MMMD-B7FH3E
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Silke Kapp | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ana Paula Baltazar dos Santos | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Glaucinei Rodrigues Correa | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | José Eduardo Baravelli | pt_BR |
dc.creator | Eric Ferreira Crevels | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T11:27:30Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T11:27:30Z | - |
dc.date.issued | 2018-09-27 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/MMMD-B7FH3E | - |
dc.description.abstract | This dissertation explores the possibility of rethinking the architects practice with the proposal of the teaching of building crafts. It presents the results of a research that experimented metalworking workshops as an architecture practice in the favelas and cultural occupations. Understanding labour in its self-mediation character as fundamental to the development of individual and collective autonomy, I sought to investigate the possibility of a practice that rescues the concrete involvement with the material production os space, reactivating labour as an activity of self-development of man through the pedagogy of the crafts. As a critical work, it points contemporary elements of alienation of labour in construction and the quotidian perception of space. Then, it argues for the pedagogy of crafts as a rationality of labour that enhances its free expression, in favor of a political shift in architectural technology, based on the relation between body, skills, learning and technique. Furthermost, I show that the experience with these workshop practices, although unable to transcend the alienation of labour, creates a productive environment that, in opposition to the hegemonic construction site, foster skills as discipline, critical thinking and concentration. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho explora as possibilidades de se repensar a atuação do arquiteto por meio do ensino de ofícios construtivos. Apresenta os resultados de uma pesquisa que experimentou como prática arquitetônica a realização de oficinas de serralheria em favelas e ocupações culturais. Entendendo o trabalho, em seu caráter de automediação, como fundamental à autonomia individual e coletiva, investiga a possibilidade de uma atuação que resgate o envolvimento concreto com a produção material do espaço, reativando o trabalho como atividade de autodesenvolvimento do homem. Como crítica, aponta fenômenos contemporâneos de tolhimento da autonomia pela alienação do trabalho e pelo estranhamento da produção do espaço no cotidiano. Argumenta então pelo uso da pedagogia do ofício como racionalidade produtiva propícia ao trabalho livre, em favor de uma política de transformação da tecnologia da arquitetura baseada na relação entre corpo, habilidade, aprendizado e técnica. Expõe que a prática dessas oficinas, ainda que incapaz de desfazer a alienação do trabalho por si só, configura um ambiente produtivo que, em contraposição ao canteiro de obras hegemônico da manufatura, fomenta capacidades como disciplina, pensamento crítico e concentração no trabalhador. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Produção material do espaço | pt_BR |
dc.subject | Ofícios | pt_BR |
dc.subject | Trabalho e alienação | pt_BR |
dc.subject | Pedagogia | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço (Arquitetura) | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura e sociedade | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | Ensaios de resistência: uma proposta de prática arquitetônica pela perspectiva do trabalho | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
eric_crevels__ensaios_de_resist_ncia_vers_o_final.pdf | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.