Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-BADNA3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Paula Baltazar dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Rita de Cassia Lucena Vellosopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Paula Silva de Assispt_BR
dc.creatorTiago Cicero Alvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T05:34:29Z-
dc.date.available2019-08-11T05:34:29Z-
dc.date.issued2018-07-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-BADNA3-
dc.description.abstractThis thesis presents some application of simulation games as part of technical assistence on fragile communities in the Southeast of Brazil. The research began through the contact with a local squatter from Belo Horizonte and the development of the board game Ocupe, which the goal is to increase the residents spatial imaginary. The creation of the game was influenced by the concept of open game proposed by Vilém Flusser and the cybernetic terms structure and organization (which means the games rules and repertoire and how the relation between them happen). The game Ocupe was played in two local squatters (Paulo Freire and Terra Nossa) in turns that helped to raised demands and to mobilize discussions among the residents. From these experiences the most relevant outcome was the reflection and criticism of some decisions that organize the squatter space itself, although in the most part of the game the participants only reproduced the concrete squatter spaciality on the board. The central hypothesis of the thesis is that the notion of counterconduct, as worked by Michel Foucault, is considered as a theoretical horizon during the creation of simulation games mechanics. In this way, thought "and if" exercised during a match can be catalyzed to a possible socio-spatial counterconduct on the part of those who plays. As an example, the game Le Jeu de la Guerre, developed by Guy Debord, is presented, which reveals the current power relations through the recognition of "favorable strategic situations". A reproduction of the game was developed in the laboratory LAGEAR (UFMG) and played with some Architecture and Geography students. The notion of counterconduct fueled the creation of the game Bívio, whose goal is the discussion of cultural assets and heritage and its relationship with the Glauras spaces (a district of Ouro Preto). The conduct of the theme is developed so that the spaces are valued from their manufacture production. Finally, the prototypes that precede the final version are presented, as well some test turns played in as the laboratory and in Glaura.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação tem por objetivo apresentar o uso de jogos de simulação em processos de assessoria técnica em comunidades frágeis. O trabalho parte do contato com uma ocupação urbana de Belo Horizonte e o desenvolvimento do jogo de tabuleiro Ocupe para a ampliação do imaginário espacial dos moradores. O desenvolvimento do jogo levou em consideração o conceito de jogo aberto proposto por Vilém Flusser e os termos cibernéticos estrutura e organização (as regras e o repertório do jogo e como acontecem as relações entre elas). O Ocupe foi experimentado em duas ocupações da cidade (Paulo Freire e Terra Nossa) e se mostrou interessante para o levantamento de demandas e para mobilizar discussões entre os moradores. O resultado mais relevante foi a capacidade de reflexão e crítica de algumas decisões que regem a organização espacial da própria ocupação, ainda que em grande parte da ação do jogo os participantes apenas tenham reproduzido o terreno concreto sobre o tabuleiro. A hipótese levantada é que a noção de contraconduta, como trabalhada por Michel Foucault, seja considerada como horizonte teórico durante o desenvolvimento da mecânica de jogos de simulação. Desse modo, o pensamento e se exercitado durante uma partida, pode ser catalisado para uma possível contraconduta sócio-espacial por parte daqueles que jogam. Como exemplo, é apresentado o jogo Le Jeu de la Guerre, desenvolvido por Guy Debord, que revela as relações de poder vigente por meio do reconhecimento de situações estratégicas favoráveis. Uma réplica do jogo foi desenvolvida no laboratório LAGEAR (UFMG) e experimentada com estudantes de arquitetura e geografia. A noção de contraconduta alimentou a criação do jogo Bívio, cujo objetivo é a discussão de bens culturais e patrimônio e sua relação com os espaços de Glaura, distrito de Ouro Preto. A conduta do tema é desenvolvida de modo que os espaços sejam valorados a partir da sua produção artesanal. Ao final ainda são apresentados os protótipos que antecederam a sua versão final, bem como os experimentos realizados no laboratório e em Glaura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJogospt_BR
dc.subjectAssessoria técnicapt_BR
dc.subjectJogos de simulaçãopt_BR
dc.subjectInterfacept_BR
dc.subject.otherJogospt_BR
dc.subject.otherArquitetura e sociedadept_BR
dc.subject.otherAssistencia tecnicapt_BR
dc.titleEntre jogos e contracondutas: o uso de jogos de simulação como catalisadores de contracondutas sócio-espaciaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_tiago_cicero.pdf16.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.