Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-BBYKL7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee1Andre Guilherme Dornelles Dangelopt_BR
dc.contributor.referee2Rita de Cassia Lucena Vellosopt_BR
dc.contributor.referee3Denise Marques Bahiapt_BR
dc.contributor.referee4Cláudio Listher Marques Bahiapt_BR
dc.creatorTadeu Starling Perdigãopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:33:27Z-
dc.date.available2019-08-14T20:33:27Z-
dc.date.issued2019-03-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-BBYKL7-
dc.description.abstractThis study discusses the relations between design, ideology and power in the constitution of the so-called urban monumental tradition, in which is included the French experience of the XVII and XVIII centuries. The contributions of Antiquity and Middle Age to this tradition are considered and the configuration of the so-called classical urbanism is highlighted after the Renaissance and especially the Baroque. Is discussed the importance of the Enlightenment in the way of thinking the city in the XVIII century, in which the concern with embellissement embellishement is translated into aesthetic, functional and ideological concepts. The idealization and town planning achievements from the period of the French Revolution and of the First French Empire, considered mainly in Paris, reveal the articulation of the design of the city with the existing ideologies and powers. From this reasoning, this study discusses the role of the French architect Auguste Henri Victor Grandjean de Montigny in Rio de Janeiro in the first half of the XIX century, who having been formed and performed in Europe, comes to Brazil in 1816, as a member of the so-called French Artistic Mission.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo aborda as relações entre desenho, ideologia e poder que se observam na constituição da chamada tradição urbanística monumental, na qual se insere e se destaca a experiência francesa dos séculos XVII e XVIII. As contribuições da Antiguidade e da Idade Média para essa tradição são consideradas e a configuração do chamado urbanismo clássico é destacada a partir do Renascimento e, sobretudo, do Barroco. É discutida também a importância do Iluminismo na maneira de pensar a cidade no século XVIII, em que a preocupação com o embellissement embelezamento se traduz em conceitos estéticos, funcionais e ideológicos. As idealizações e realizações urbanísticas do período da Revolução Francesa e do Primeiro Império francês, consideradas principalmente em Paris, revelam a articulação do desenho da cidade com as ideologias e poderes vigentes. A partir dessa fundamentação, esse estudo aborda a atuação do arquiteto francês Auguste Henri Victor Grandjean de Montigny no Rio de Janeiro na primeira metade do século XIX, que tendo se formado e atuado na Europa, chega ao Brasil em 1816, como integrante da chamada Missão Artística Francesa.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTradição urbanística monumentalpt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectGrandjean de Montignypt_BR
dc.subjectIdeologiapt_BR
dc.subjectPoderpt_BR
dc.subject.otherDesenhopt_BR
dc.subject.otherIdeologiapt_BR
dc.subject.otherPoder (Ciências sociais)pt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbanopt_BR
dc.subject.otherArquitetos Françapt_BR
dc.titleTradição urbanística monumental: repercussões da experiência francesa do século XVII até a era napoleônica na atuação de Grandjean de Montigny no Rio de Janeiro no século XIXpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___vers_o_eletr_nica_final.pdf23.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.