Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-BC6LJN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose dos Santos Cabral Filhopt_BR
dc.contributor.referee1Renata Moreira Marquezpt_BR
dc.contributor.referee2Charles Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee3Rachel de Sousa Viannapt_BR
dc.contributor.referee4Alexandre Silva dos Santos Filhopt_BR
dc.creatorHélio Passos Rezendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:49:42Z-
dc.date.available2019-08-12T07:49:42Z-
dc.date.issued2018-09-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-BC6LJN-
dc.description.abstractStarting from a socio-spatial perspective, the general objective is to reflect on critical education for the collective good. As an object and example of collective education activity, we study the indigenous community of Aldeia Gavião Kyikatêjê. The Gavião Kyikatêjê Village is located in the Mãe Maria Indigenous Reserve, at km 25 of BR 222, in the municipality of Bom Jesus do Tocantins, in the southeastern state of Pará. We analyze how the village leaders are positioned in relation to the education of the youngsters. One of the specific objectives is to gather elements that characterize indigenous attitudes regarding the importance of informal education for the community and the good of the community. In order to obtain the relevant data, we chose to use participative observational methodology accompanying the natives in some of their daily and festive cultural activities. Data collection activities happened by means of silent observation, informal conversations and specific interviews. All collection activities were followed by memoirs. The present thesis was also guided by studies of different authors who in one way or another contributed to the discussion of the central themes of the research, especially Paulo Freire on the discussion of education, Marcelo Lopes de Souza on the socio-spatial issue and Curt Nimuendajú on the Timbira ethnicity.pt_BR
dc.description.resumoPartindo de uma perspectiva sócio-espacial, o objetivo geral desta pesquisa é refletir sobre a educação crítica para o bem coletivo. Como objeto e exemplo de atividade de educação coletiva, estudamos a comunidade indígena da Aldeia Gavião Kyikatêjê. A Aldeia Gavião Kyikatêjê encontra-se localizada na Reserva Indígena Mãe Maria, no km 25 da BR 222, no município de Bom Jesus do Tocantins, no sudeste do estado do Pará. Analisamos o modo como as lideranças da aldeia se posicionam em relação à educação de seus membros mais jovens. Um dos objetivos específicos é o de reunir elementos que caracterizem as atitudes dos indígenas em relação à importância da educação informal para a coletividade e o bem da comunidade. A fim de obter os dados relevantes, optamos por utilizar metodologia de observação participativa acompanhando os indígenas em algumas de suas atividades culturais tanto do cotidiano quanto festivas. As atividades de coleta de dados se deram em observação silenciosa, em conversas informais e também por meio de entrevistas específicas. Todas as atividades de coleta foram seguidas por anotações memoriais. A presente tese orientou-se também por estudos de diferentes autores que de uma forma ou de outra contribuíram para a discussão dos temas centrais da pesquisa, principalmente Paulo Freire sobre a discussão da educação, Marcelo Lopes de Souza sobre a questão sócio-espacial e Curt Nimuendajú sobre a etnia Timbira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInterculturalidadept_BR
dc.subjectKyikatêjêpt_BR
dc.subjectEducação sócio-espacialpt_BR
dc.subjectPovo Gaviãopt_BR
dc.subjectResistênciapt_BR
dc.subjectEducação informalpt_BR
dc.subject.otherMulticulturalismopt_BR
dc.subject.otherEducação interculturalpt_BR
dc.subject.otherÍndios Educaçãopt_BR
dc.titleResistência dos indígenas Gavião Kyikatêjê: por uma educação sócio-espacial coletivapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_h_lio_passos_rezende_npgau_final.pdf136.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.