Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMSC-7DZHFH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Jose Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.contributor.referee1João Amadopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Aparecida Paiva S dos Santospt_BR
dc.contributor.referee3Léa Tiribapt_BR
dc.creatorLevindo Diniz Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T22:17:42Z-
dc.date.available2019-08-10T22:17:42Z-
dc.date.issued2007-09-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMSC-7DZHFH-
dc.description.abstractIn the present work we describe and analyze the repertory of toys and playing activities experienced by Amerindian Pataxó children of the state of Minas Gerais and also by children living in the Taquaril neighborhood of Belo Horizonte. This study intended to comprehend how children from different sociocultural contexts experience the practices of games, including there dynamics and meanings. We also investigated which elements peculiar to the sociocultural milieu arises from this experience, understanding the act of playing as a typical way of the children to comprehend and apprehend the world. The main theoretical references of this work are contemporary studies in the fields of sociology, anthropology, and childhood history, focused mainly on the understanding of the child as a sociohistorical and cultural actor and producer of a unique culture that is built through the interaction with the adult culture. Based on the comprehension of each sociocultural context in which the different observed groups live, we accomplished a sociological investigation of the child daily routines. This was in order to apprehend the repertory of the cultural practices of each group, there interactions and there generation of meanings about there actions. In this study, prominence is given to the different uses of spaces and time in playing in each sociocultural context, and the relationships established, while playing, with the adults and the elements of the adult culture. From the analyzes of relationships between playing activities and toys of different contexts, from the cartography of similarities, specificities, and, specially, from the apprehension of the cultural dimension of this practice, rises singular, universal and seasonal characteristics, that constitute a repertory of toys and playing activities. It is also revealed, in those practices, the conditions of childhood living, as well as cultural belonging and identity traces of each group. In this sense, this work, as long as it searches to understand playing as a child language that denotes signification to the world, contributes to the establishment of a way of seeing the child in her singularity and in the forms she apprehends and relates itself with her pairs and environment. It also contributes to the elaboration of the built images over the multiple childhoods in the contemporaneity.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, descreve-se e analisa-se o repertório de brinquedos e brincadeiras vivenciadas por crianças indígenas Pataxós (MG) e crianças moradoras do bairro Taquaril em Belo Horizonte. Interessou-nos compreender como crianças de diferentes contextos socioculturais experienciam a prática da brincadeira, suas dinâmicas e significados. Investigou-se, ainda, que elementos próprios da inserção sociocultural surgem nessa experiência, entendendo o brincar como forma própria de compreensão e apreensão do mundo pelas crianças. As principais referências teóricas deste trabalho são estudos contemporâneos dos campos da sociologia, antropologia e história da infância, voltados para o entendimento da criança como sujeito sócio-histórico e cultural, produtor de uma cultura singular, construída na interação com a cultura adulta. Com base na compreensão de cada contexto sociocultural no qual os diferentes grupos de crianças observados vivem, foi realizada uma investigação sociológica de quotidianos infantis para se apreender o repertório de práticas culturais de cada um dos grupos, suas interações e a produção de sentidos sobre o que fazem. Nesse exercício, assumem destaque os diferentes usos dos espaços e tempos do brincar em cada contexto e as relações estabelecidas com os adultos e elementos da cultura adulta na prática da brincadeira. Da análise das relações entre brincadeiras e brinquedos de diferentes contextos, da cartografia de similaridades, especificidades e, principalmente, da apreensão da dimensão cultural dessa prática, emergem características singulares, universais e sazonais que constituem esse repertório de brinquedos e brincadeiras. Revelam-se ainda, nessas práticas, as condições de se viver a infância, bem como traços indentitários e de pertencimento cultural de cada grupo. Nesse sentido, este trabalho, à medida que busca a compreensão do brincar como linguagem infantil que significa o mundo, contribui para a constituição de um modo de ver da criança em sua singularidade, suas formas de apreender e se relacionar com seus pares e seu entorno, mas, principalmente, para a elaboração das imagens construídas sobre as múltiplas infâncias na contemporaneidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCulturas infantispt_BR
dc.subjectBrincadeirapt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subject.otherJogos educativospt_BR
dc.subject.otherBrinquedos educativospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherDiversõespt_BR
dc.titleImagens da infância: brincadeira, brinquedo e culturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
versao_final_compactada_levindo.pdf4.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.