Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/NVEA-7B7NTQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliza Helena de Oliveira Echternachtpt_BR
dc.contributor.referee1Ana Valeria Carneiro Diaspt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Romeiro Filhopt_BR
dc.contributor.referee3Leila Amaral Gontijopt_BR
dc.creatorRoberta Martins Coutopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:14:19Z-
dc.date.available2019-08-13T18:14:19Z-
dc.date.issued2007-03-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/NVEA-7B7NTQ-
dc.description.abstractThis study comprises the present productive context of the automotive industrial company based on the focus about one of these main characteristics, upon the continuous innovation of products associated to strong demanding of productivity process and quality of products. It isimportant for us to study the outcome for the workers coming from conditions originated of this situation, especially with respect to relations between the project of work and the real requirements configured in the situation of work. The research field concentrates in the sector of metallurgy branch of an automotive industry located at region of Belo Horizonte, specifically about the Revision Segment of this sector. The employed methodology is the Ergonomic Analysis of Work EAW (WISNER, 1994;GUÉRIN et al., 2001). It was carried out the analysis of real situations of work at the two following moments: in the first, with products that have been in production for more than six months and, the second, at the moment in which the new product is introduced into a line that produces others wagon models. The objective of the research is to demonstrate the operatory strategies developed by workers performing the activity, in order to attend the demands of industry facing the variabilities of the process, seeking for understand the elements so as to form their competences. To this finality, it was focused the activity of the Reviewer entitled Edge of Line, co-responsible for the correction of quality problems in production of wagons of this automotive industry. It was concluded that the management of variability in this framework, marked by quality goals of difficulty achievement and strong productivity pressure, depends on the permanent updating of competences, which process of construction lines on a complex web of interactions and sharing,situating the collective dimension of work as the main requirement for suitability ofthe work project in this context.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo aborda o atual contexto produtivo da indústria automobilística, a partir do foco sobre uma de suas principais características, qual seja, a contínua inovação dos produtos,associada às fortes exigências de produtividade dos processos e qualidade dos produtos. Importa mostrar as conseqüências para os trabalhadores provenientes das condições advindas deste contexto, especialmente quanto às relações entre o projeto do trabalho e as reaisexigências configuradas nas respectivas situações . A pesquisa de campo concentra-se no setor de Funilaria de uma indústria automobilística situada na região de Belo Horizonte, especificamentesobre a Linha de Revisão deste setor. A metodologia utilizada é a Análise Ergonômica do Trabalho AET (WISNER, 1994; GUÉRIN et al., 2001), tendo sido realizada a análise de situações reais de trabalho em dois momentos, o primeiro em um contexto onde os produtos estão há mais de seis meses em produção e o segundo no momento em que um produto novo é introduzido em uma linha que produz outros modelos de carrocerias. O objetivo desta pesquisa é demonstrar as estratégias operatórias desenvolvidas pelos trabalhadores na realização da atividade, para atender às demandas da empresa perante as variabilidades do processo, buscando compreender os elementos que estruturam suas competências. Para essa finalidade, focou-se a atividade do Revisor titulado Ponta de Linha, co-responsável pela correção dos problemas de qualidade na produção da carroceria desta indústria automobilística. Conclui-se que a gestão da variabilidade neste contexto, marcado por metas de qualidade de difícil alcance e forte pressão de produtividade, depende de uma atualização permanente dascompetências, cujo processo de construção baseia-se em uma complexa rede de interações e compartilhamentos, situando a dimensão coletiva do trabalho como principal critério para adequação do projeto do trabalho neste contexto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subjectIndústria automobilísticapt_BR
dc.subjectEstratégias operatóriaspt_BR
dc.subjectFlexibilidade da produçãopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de produçãopt_BR
dc.titleAs competências de um revisor de carrocerias: um estudo sobre os impactos da inovação de produtos sobre o trabalho no atual contexto da produçõa automobilisticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_roberta_primeiras_p_ginas_18_05_07.pdf132.55 kBAdobe PDFView/Open
disserta__o_roberta__ltima_vers_o_17_05_07.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
anexos.pdf138.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.