Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ODON-AD6R77
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andrea Maria Duarte Vargaspt_BR
dc.contributor.advisor-co1Efigenia Ferreira e Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee1Silvania Sousa Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee2Maria Flavia Carvalho Gazzinellipt_BR
dc.creatorElaine Ferreira Campospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:00:15Z-
dc.date.available2019-08-14T10:00:15Z-
dc.date.issued2016-07-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ODON-AD6R77-
dc.description.abstractThis research aimed to understand the perceptions of students about quality of life and meet the physical, social and psychological factors that are related to this perception. This study was conducted with students from 7-10 years in a public school, elementary school, located in the metropolitan region of Belo Horizonte, in the city of Contagem, in Minas Gerais. The selection of the school is guided in the availability of work with a school of different social contexts in relation to schools in other countries and to represent the Brazilian reality. We opted for the qualitative approach since we wanted to understand what is a life quality for children. In participating school were randomly selected three groups that contemplated the age group of 7-10 years. The sample consisted of 22 participants whose parents or guardians have authorized the child's participation. The methods used for data collection were the design, narrative after drawing and interview with three questions about what it means quality of life for the child. The choice of design, narrative and interview considered the fact that they are a good way of expression and verbalization of school age in the study groups. Data collection used two phases: the first phase was the collection by the design narrative done in three stages: free design, theme design and the narrative of the drawings. The second stage was the interview with three questions. Data were analyzed using triangulation methods that considered the results of the narratives of the drawings made by the school of the same authors and interview relevant to the subject of research that showed the core meanings and themes defined by consensus. Thus distinguished the variables that were organized into four categories: family; childish things (friends, games, animals); values; Structural conditions / security. These categories revealed the importance of understand the perception of children as an authentic being, autonomous, able to reflect and interact expressing what they understand about their welfare. The results point to the importance of children participating in the stages of construction of quality of life questionnaires, as some reported dimensions had already been included (family games, friends), but others such as security, living conditions and values are not normally found .pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo compreender a percepção de escolares sobre qualidade de vida e conhecer dos aspectos físicos, sociais e psicológicos que estão relacionados a essa percepção. Este estudo foi realizado com escolares de 7-10 anos, em uma escola pública, do ensino fundamental, localizada na região metropolitana de Belo Horizonte, no município de Contagem, no estado de Minas Gerais. A seleção da escola se orientou na disponibilidade de trabalhar com uma escola de contextos sociais diferentes em relação às escolas de outros países e que representasse nossa realidade brasileira. Optou-se pela abordagem qualitativa uma vez que pretendíamos compreender o que representa uma vida com qualidade para as crianças. Na escola participante foram sorteadas três turmas que contemplavam a faixa etária de 7-10 anos. A amostra foi de 22 participantes, cujos pais ou responsáveis autorizaram a participação da criança. Os métodos utilizados para a coleta de dados foram o desenho, a narrativa após o desenho e a entrevista com três perguntas sobre o que significa qualidade de vida para a criança. A escolha do desenho, a narrativa e a entrevista considerou o fato de serem uma boa maneira de expressão e verbalização dos escolares nas faixas etária do estudo. A coleta de dados utilizou duas fases: a primeira fase foi da coleta por meio do desenho com narrativa feita em três etapas: desenho livre, desenho temático e a narrativa dos desenhos. A segunda fase foi a entrevista com três perguntas. Os dados foram analisados utilizando a triangulação de métodos que considerou os resultados das narrativas dos desenhos feitos pelos escolares autores dos mesmos e as entrevista pertinentes ao tema da pesquisa que evidenciaram os núcleos de sentido e temas definidos por consenso. Dessa forma distinguiram as variáveis que foram organizadas em quatro categorias: família; coisas de criança (amigos, brincadeiras, animais); valores; condições estruturais /segurança. Essas categorias revelaram a importância de compreender a percepção das crianças como um ser autêntico, autônomo, capaz de refletir e interagir manifestando o que entendem sobre o seu bem estar. Os resultados apontam para a importância das crianças participarem das etapas de construção dos questionários de qualidade de vida, pois algumas dimensões relatadas já vinham sendo incluídas (família, brincadeiras, amigos), mas outras como segurança, condições de vida e valores não são normalmente encontradas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolarpt_BR
dc.subjectQualidade de vidapt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectDesenho infantilpt_BR
dc.subject.otherPercepção socialpt_BR
dc.subject.otherQualidade de vidapt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.subject.otherPsicologia da criançapt_BR
dc.titleA percepção de qualidade de vida entre escolares brasileirospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qv_disserta__o_final_corri_pos__def_folha_de_aprova__o.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.