Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-73ENZ4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silke Kapppt_BR
dc.contributor.referee1Jupira Gomes de Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Soares de Moura Costapt_BR
dc.creatorLuciana Souza Bragancapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T09:14:17Z-
dc.date.available2019-08-13T09:14:17Z-
dc.date.issued2005-08-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-73ENZ4-
dc.description.abstractThis work searchs the comprehension of the present urban planning revealed from the Traffic Planning in Brazil, specially in Belo Horizonte, based on a descreptive and critical focus of several exemples. The exemples used in the first part are the following: Faria Lima UrbanOperation in Sao Paulo and the traffic planning proposed by PACE 97 project in Belo Horizonte. Grounded on these exemples, some problems are identified: the desintegration of the urban planning in Belo Horizonte; the non use of the traffic planning as a way of urban environment improvement; the utilization of the planning as a way of concentration of urban investiments in benefits of specific sectors, with the increasing of income concentration and territorial segregation; and the desconsideration of social agents (and their everyday habits) in the organization of planning proposals. The general aim is to propose another direction, a possibility of overcoming the risen problems with the proposition of an Integrated Microplanning. This proposal is developed in two stages: at the first stage we define its structural concepts and at the second stage we define its action tactics based on a study of thecouple composed by the Participatory Budgeting of Belo Horizonte and by the Global Specific Plan.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca compreender o planejamento urbano atual revelado a partir do Planejamento da Circulação viária no Brasil, especialmente em Belo Horizonte, baseando-se num enfoque crítico descritivo de várias formas e exemplos. Os exemplos utilizados naprimeira parte são os seguintes: Operação Urbana Faria Lima em São Paulo e o planejamento de trânsito proposto pela Prefeitura Municipal de Belo Horizonte no projeto PACE 97. Com base nesses exemplos traça-se uma situação-problema na qual são enfocados: a desintegração do planejamento urbano na cidade de Belo Horizonte, a inoperância na utilização do planejamento da circulação como forma de melhorar ambientes urbanos; a utilização do planejamento como forma de concentração dos investimentos urbanos em benefício de setoresespecíficos, com aumento da concentração de renda e da segregação territorial; e a desconsideração dos agentes sociais e de seu cotidiano nas elaborações das propostas de planejamento. O objetivo geral é propor um direcionamento, uma possibilidade de superaçãodos problemas apontados com a proposta de um "Microplanejamento Integrado". Essa proposta é desenvolvida em duas etapas: na primeira são definidos seus conceitos estruturadores e na segunda suas táticas de ação baseadas num estudo do par formado pelo Orçamento Participativo de Belo Horizonte e pelo Plano Global Específico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProjetos participativospt_BR
dc.subjectUrbanismopt_BR
dc.subjectPlanejamento urbanopt_BR
dc.subjectCirculação viáriapt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subject.otherTrafego urbanopt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbanopt_BR
dc.subject.otherPlanejamento regional Participação do cidadãopt_BR
dc.subject.otherRuas Planejamentopt_BR
dc.titleDo planejamento da circulação ao microplanejamento integradopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disluciana.pdf8.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.