Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7BRKWL
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Lucia Malard | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Celina Borges Lemos | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Adla Betsaida Martins Teixeira | pt_BR |
dc.creator | Joao de Paula Lima Neto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T17:23:09Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T17:23:09Z | - |
dc.date.issued | 2007-10-24 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7BRKWL | - |
dc.description.abstract | This work aims to analyze the architectural teaching of today and how it can be the transformer piece within the professional practice, passing over the teaching approaches initiated by the Traditional, which considers the educational conception and practice that remained through time, in its different forms, and started to be a reference to all other that succeeded it: the Behavioral, the Humanist, the Cognitive, the Sociocultural and the ones which intend to offer a more compatible reference to the conditions of contemporary world. This study considers that the architectural teaching should not focus on only one approach, but merge the positive aspects that each one has to contribute to knowledge, standing out that each individual has his own Time, and ought to be respected, so one could develop and produce more efficiently. An analysis of the methodof assessment, its application and legitimacy in Brazilian educational system is made in this piece. Furthermore, it outlines the higher education architecture courses situation within the central countries and current Brazilian circumstance. Through qualitative research, this work presents issues related to teaching and learning of architecture, endeavoring to get impressions of lived experiences, globally, from active professionals, as well as the ones that are being experienced by todays students; it also proposes alternatives to break the barriers which surround them. Naturally, it is not meant to close down sucha vast subject, but to try to put architectural teaching closer to the profession practice itself and consequently join praxis to theoretical knowledge, collaborating thus on the qualification of the architect and the educator. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho busca analisar o ensino de arquitetura atual e como ele pode ser o agente transformador da prática profissional, passando pelas abordagens de ensino iniciadas pela Tradicional, que se trata de uma concepção e uma prática educacional que persistiram no tempo, em suas diferentes formas, e passou fornecer um quadro de referência para todas que a sucederam: a Comportamentalista, a Humanista, a Cognitivista, a Sociocultural e as que se propõe oferecer uma referência mais compatível com as condições do mundo atual. O estudo considera que o ensino de arquitetura não deva se centrar em uma única abordagem, mas mesclar o que cada uma tem de positivo para oconhecimento, ressaltando que cada indivíduo tem o seu Tempo, que tem de ser respeitado, para que possa se desenvolver e produzir com mais eficácia. Faz uma análise do processo de avaliação escolar, sua aplicação e legitimidade no sistema educativo brasileiro. Em seguida, traça um esboço da situação do ensino superior de arquitetura nos países desenvolvidos e da atual conjuntura brasileira. Através de pesquisa qualitativa, apresenta as questões relativas ao ensino -aprendizagem da arquitetura, objetivando colher impressões das experiências vividas, globalmente, por profissionais atuantes, bem como as que estão sendo experenciadas pelos estudantes atuais, esugere alternativas para o rompimento das barreiras que os cercam.Naturalmente não pretende esgotar tão vasto assunto, mas tentar colocar o ensino de arquitetura mais próximo do exercício profissional e,conseqüentemente, aliar a prática ao conhecimento teórico, colaborando, assim, na qualificação do arquiteto e do educador. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arquitetura orientação profissional | pt_BR |
dc.subject | Arquitetura estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject | Prática de ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura Orientação profissional | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino superior | pt_BR |
dc.subject.other | Arquitetura Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | O ensino de arquitetura como agente transformador da prática profissional | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_com_ficha_catalogr_fica___21_11_07.pdf | 839.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.