Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7BRL9S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jupira Gomes de Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Luis de Melo Monte Morpt_BR
dc.contributor.referee2Jeanne Marie Ferreira Freitaspt_BR
dc.creatorLivia de Oliveira Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T14:09:00Z-
dc.date.available2019-08-13T14:09:00Z-
dc.date.issued2007-10-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7BRL9S-
dc.description.abstractThird sector activities are the primary source of jobs and major generator of financial resources in Belo Horizonte. It is the businesses related to service providing and product distribution that are the most responsible for the populations improvement in quality of life and the recognition of the capital of Minas Gerais as a hub of national economic development, whose reach is of great amplitude and a result of the diversity of the centres and centralities that it provides. To understand Belo Horizonte as the urban centre that it is, it becomes necessary to first try and recognise the urban reality lived. The research then seeks to identify how the city has developed itself to increase its influence as aspace where market practices take place, as well as what the urbanismlegislations role is in this process. It also tries to understand the context that created the ongoing urbanism laws and how these laws act in the distribution of third sector equipment in the urban network. Although the urbanism legislation has provided conditions for the third sector to expand itself into a large part of the citys territory, it has been observed that it is not currently able to manage the dynamic and variable realityof the city, to control the interventions made by the space formation agents and to correct the structural inequalities existent in the urban life.The conclusion indicates the urgency for popular participation in thedecisions related to the citys life and the adoption of constant planning and management actions, directed to recognize smaller portions of the urban space and the characteristics that make them unique within the city's reality. The execution of planning in the local level should be able to stimulate the development of centres and centralities that promote quality of life to the population and are integrated among themselves and to a main centre, that holds the citys history and tradition.pt_BR
dc.description.resumoAs atividades do setor terciário da economia são para Belo Horizonte as maiores fontes de empregos e de geração de recursos financeiros. São os estabelecimentos voltados à prestação de serviços e os que atuam na distribuição de produtos os maiores responsáveis pela promoção de qualidade de vida à população e pelo reconhecimento da capital mineira como um pólo de desenvolvimento econômico nacional, cujo raio de abrangência, decorrente da diversidade característica dos centros e centralidades que oferece, ser de grande amplitude.Para entender Belo Horizonte enquanto núcleo urbano que é,primeiramente, tentou-se reconhecer a realidade urbana em que se vive.Posteriormente, a pesquisa buscou identificar como a cidade se desenvolveu para aumentar sua influência enquanto espaço onde se organizam as práticas do mercado, bem como o papel da legislação urbanística nesse processo. Procurou-se perceber o contexto que originou as atuais leis urbanísticas e como as mesmas atuam na distribuição de equipamentos do setor terciário na malha urbana.Embora a legislação urbanística tenha promovido condições para aexpansão do setor terciário a grande parte do território belorizontino, observouse que a mesma não está sendo capaz de administrar a dinâmica e variável realidade da cidade, de controlar as intervenções dos agentes formadores do espaço e de corrigir as desigualdades estruturais contidas na malha urbana. As conclusões apontam para a urgência da participação popular nas decisões da vida da cidade e para a adoção de ações de planejamento e gestão constantes, voltadas para o reconhecimento de porções menores do espaço urbano e das características que lhes são únicas. O planejamento feito no nível local deve ser capaz de estimular o desenvolvimento de centros e centralidades promotores de qualidade de vida à população, integrados entre si e a um centro maior, detentor da história e da tradição da cidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMeio Urbanopt_BR
dc.subjectBelo Horizonte desenvolvimento urbanopt_BR
dc.subjectUrbanismopt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbano Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) Planejamento urbanopt_BR
dc.subject.otherSetor terciário Belo Horizonte [MG]pt_BR
dc.titleMeio urbano, suas vocações e suas regras: atividades terciárias e instrumentos de organização em busca do desenvolvimento do território de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arquivo_completo_dissertacao_r9.pdf7.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.