Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7G6JH8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee1Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee2Lídia Kosovskipt_BR
dc.creatorCristiano Cezarino Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T18:58:32Z-
dc.date.available2019-08-14T18:58:32Z-
dc.date.issued2008-06-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7G6JH8-
dc.description.abstractThis study seeks to understand the production of contemporary scenic space by analysing forms of appropriation of urban space by artists and groups that have as a fundamental characteristic of their works not to use conventional spaces or institutionalized ones. Based on the concept of anurban theatre, it is the intention here to verify whether the theatrical event, in the construction of its scenic space, ends up building a new meaning in urban space and also whether this process contributes to its enhacement or not. It also examines whether the urban space is occupied as a neutral space, where a scenario only works as decoration, in other words, as a decorative background for the running of the show, or as an element whose semantic load is taken into account when establishing the location of the event. By means of researching the artisticproduction of the Brazilian group Teatro da Vertigem, this study seeks to understand how it is established the relation between the urban space and the scenic space, and how, drawing from this dialogue, differentiated propositions of architecture and theatre stage design can emerge.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo busca compreender a produção do espaço cênico contemporâneo através da análise das formas de apropriação do espaço urbano por artistas e grupos que tem como característica fundamental de seu trabalho a não utilização de espaços institucionalizados e convencionais. A partir da noção de um teatro urbano, pretende-se verificar se o evento teatral, na construção do seu espaço cênico, ressemantiza o espaço urbano e se esse processocontribui para a requalificação do mesmo. Além disso, analisa-se se o espaço urbano é apropriado como um espaço neutro, onde um cenário funciona apenas como decoração, como um fundo decorativo para o desenrolar do espetáculo, ou como um elemento cuja cargasemântica é levada em consideração ao se estabelecer a local do evento. A partir da investigação da produção artística do grupo brasileiro Teatro da Vertigem procura-se compreender como se estabelecem as relações entre o espaço urbano e o espaço cênico e como, a partir deste diálogo, proposições diferenciadas de arquitetura teatral e de cenografiapodem emergir.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectespaço urbanopt_BR
dc.subjectEspaço cênicopt_BR
dc.subjectarquitetura teatralpt_BR
dc.subject.otherEspaço urbano Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherTeatro de ruapt_BR
dc.subject.otherTeatro Cenografia e cenariospt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.titleO espaço do jogo: espaço cênico teatro contemporâneopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
espaco_do_jogo.pdf6.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.