Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RAAO-7GCJRP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Luís de Melo Monte-mórpt_BR
dc.contributor.referee1Stephane Denis Albert Rene Huchetpt_BR
dc.contributor.referee2Elane Ribeiro Peixotopt_BR
dc.creatorCamilo Vladimir de Lima Amaralpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T16:48:40Z-
dc.date.available2019-08-10T16:48:40Z-
dc.date.issued2008-03-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RAAO-7GCJRP-
dc.description.abstractWithin a pos-critic perspective to the modern scientific rationale, this study seeks to understand how, on the long run, the diverse, Urban Master Plan of Goiânia re-founded (i.e. poetical created) the urban space of this city. We will discuss the scientific features of models and urban theories employed in this area. In the Brazilian and international contexts, we plan to understand the assumptions of these models and theories, as well as to link them to the evolution of the conflicting visions of what would be the urban planning itself. The objective is to understand how these suppositions of science applied to the urban planning, dialectic interact with the object (on this case, Goiânia). Thus these statements require the insertion of the poiesis concept into science: the invention as a measure of the scientific truth. We look for the understanding , further than the criticism, of how each formulation of urban problems generated some virtuality and blind fields. Therefore we aim to formulate an engaged objectivity of space, which would allow the inclusion of the Other as a legitimate agent producing this space. Esthetics (the poiesis) is now excluded from the universe of science applied to the production of cities. The insertion of esthetics into the core of real (now as the accomplished) is an arduous effort that this thesis will attempt to delineate. The goal is not related to the construction of a link between the historical division of Art and Urbanism (poetical and science). The intent is to enquire about the intersection within this division: a possibility which is at the same time a limit, a space of dialectic exchange (dialog), and a common space and Art and Urbanism. Based on the particular case of Goiânia, we plan to establish the possibilities of a post-critic (post-negative) strategy of social transformation. This attempt redefines the unique universality of Modern Urbanism, as well as proposes new senses to the metamorphosis of social Space (lived space, live space), which is transformed in a Fluid Field in a Trans-modern Urbanismpt_BR
dc.description.resumoNuma perspectiva pós-crítica à razão científica moderna, este trabalho busca compreender como, ao longo do tempo, os diversos "Planos Diretores" de Goiânia refundaram (ou melhor, produziram poiéticamente) o espaço urbano desta cidade. Para isso, buscaremos discutir a cientificidade dos modelos e das teorias urbanas empregados, destrinchando suas premissas e fazendo ligações com a evolução, no contexto brasileiro e internacional, das "visões conflitantes" do que seria o próprio planejamento urbano. O objetivo é compreender como essas premissas da ciência aplicada ao planejamento urbano se relacionam dialeticamente com o objeto (neste caso, Goiânia), e por isso demanda a inserção do conceito de poiesis na própria ciência: a invenção como medida da verdade científica. Busca-se entender, para além do criticismo e sua negatividade absoluta, como cada formulação dos problemas urbanos engendraram certas virtualidades e campos cegos, procurando formular uma objetividade engajada do espaço que permita a inclusão do Outro como agente legítimo de sua produção.Repensar a estética (atualmente excluída do universo da ciência aplicada à produção das cidades), no seio do real (agora, como o realizado), é um trabalho árduo que esta dissertação tentará traçar. Não se trata de tentar construir uma ponte entre a cisão histórica da Arte e do Urbanismo (poiesis e ciência), mas de buscar o campo intersectante desta cisão, aquela brecha (possibilidade) que é ao mesmo tempo limite, espaço de troca dialética (diálogo) e espaço comum entre os dois. Baseados no caso particular de Goiânia, pretendemos estabelecer as possibilidades de uma Estratégia Pós-Crítica (pós-negativa) de transformação social. Esta atitude redefine a universalidade única do Urbanismo Moderno e propõe novos sentidos para a metamorfose do espaço social (espaço vivido, espaço vivo), que se transforma, assim, num Campo Fluído, apresentação e objeto de um Urbanismo Transmoderno.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria do urbanismopt_BR
dc.subjecthistóriapt_BR
dc.subjectfilosofia da ciênciapt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbano Goiânia (GO)pt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.titlePor um urbanismo pós-crítico: a inserção da poiesis nas ciências aplicadas ao urbanopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
disserta__o_cvla_npgau_ufmg.pdf5.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.