Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/RAAO-8NDLCB
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Celina Borges Lemos | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Daniele Nunes Caetano de Sa | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Maria Carmen Couto Ribeiro | pt_BR |
dc.creator | Vânia Myrrha de Paula e Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T09:50:24Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T09:50:24Z | - |
dc.date.issued | 2011-08-31 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/RAAO-8NDLCB | - |
dc.description.abstract | The objective of this dissertation is to contribute to the history of the relations between different types of arts, in the beginning of the twentieth century, emphasizing the view of the relations between architecture and arts studied by Émile-Auguste Chartier (1868-1951), a French philosopher and professor writing under the pseudonym of Alain. Texts on architecture, painting, sculpture and drawing found in two of his books, Système des Beaux Arts (1920) e Vingt leçons sur les Beaux-Arts (1931) will be used. This analysis will lead to a better knowledge of part of Alainøs work and his thoughts on the relation between Architecture and the arts; how he relates them and how the system proposed by him works, as well as to foster interlocution among them. | pt_BR |
dc.description.resumo | A proposta desta dissertação é contribuir para a história das relações entre as artes, observando mais de perto um de seus momentos, o início do século XX, enfatizando a visão das relações entre arquitetura e arte discutidas por Émile-Auguste Chartier (1868-1951), professor e filósofo francês, que usava o pseudônimo de Alain. Serão analisados os textos sobre arquitetura, pintura, escultura e desenho que se encontram em dois de seus livros, Système des Beaux Arts (1920) e Vingt leçons sur les Beaux-Arts (1931). Esta análise permitirá conhecer parte da obra de Alain, o seu pensamento sobre a inter-relação entre arquitetura e arte e como elas se posicionam e se relacionam no sistema por ele proposto, além de enriquecer a interlocução entre elas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Interdisciplinaridade | pt_BR |
dc.subject | Artes | pt_BR |
dc.subject | Sistema das Artes | pt_BR |
dc.subject | Alain | pt_BR |
dc.subject | Arquitetura | pt_BR |
dc.subject.other | Imaginação | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e arquitetura | pt_BR |
dc.subject.other | Historia na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Paisagens | pt_BR |
dc.title | Alain e a arquitetura: uma contribuição para a história das relações entre arte e arquitetura | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
vania_myrrha___disserta__o_alain_e_a_arquitetura_pdf_28.10.11.pdf | 2.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.