Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/RMSA-ALTJ7S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Amarante de Mendonca Mendespt_BR
dc.contributor.referee1Maria Antonieta A de M Cohenpt_BR
dc.contributor.referee2Raquel Lima de Abreu Aokipt_BR
dc.creatorGraciele Martins Lourençopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:45:59Z-
dc.date.available2019-08-14T11:45:59Z-
dc.date.issued2017-02-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/RMSA-ALTJ7S-
dc.description.abstractThe changes in communicative act, promoted by internets emergence, and development of online social nets, make clear the necessity of changes on presently market placeds brands organizational communication positioning. In this context the storytelling has been pointed as a way to be followed, providing an approach between the brands and their audience, by means of their identification with the historys told by them. Understanding the narrative as an important component of the persuasive speech, classic rhetorics study object, the present study walks seeking to make organizational storytelling essence explicit through the elements that it is made of, to analyze it in light of the classic rhetorics basilar precepts, believing that it may exist a close relationship between them. Beyond literature reviews, an analysis of three brands audiovisual material is made, using the matrix structured by Cogo (2012, 2016), which proposes ten elements as constitutives of the storytelling, to then analyse the same material under the lens of classic rhetoric, having their five canons (inventio, dispositio, elocutio, actio, memoria) as parameter for analysis, as also the concepts of decorum, audience, kairós and discursive genre. The comparison between the two analysis methods confirms storyteelings argumentative potencial and reveals its bases based in the classic rhetoric, which can be a possible mutation of this art, or at least its costumization to be applied in the organizational communication of the twenty-first century.pt_BR
dc.description.resumoAs mudanças no fazer comunicativo, promovidas pelo surgimento da internet e o desenvolvimento das redes sociais online, deixam clara a necessidade de mudança no posicionamento da comunicação organizacional das marcas inseridas no mercado atualmente. Neste contexto, o storytelling tem sido apontado como um caminho a seguir, proporcionando uma aproximação entre as marcas e sua audiência, por meio de sua identificação com as histórias por elas contadas. Entendendo a narrativa como um importante componente do discurso persuasivo, objeto de estudo da retórica clássica, o presente estudo caminha buscando explicitar a essência do storytelling organizacional por meio dos elementos que o compõem, para analisá-lo à luz dos preceitos basilares da retórica clássica, acreditando que possa haver entre eles um estreito relacionamento. Além da revisão bibliográfica, é feita a análise de material audiovisual de três marcas, utilizando a matriz estruturada por Cogo (2012, 2016), que propõe dez elementos como constitutivos do storytelling, para, em seguida, analisar o mesmo material sob a ótica da retórica clássica, tendo como parâmetro para análise, seus cinco cânones (inventio, dispositio, elocutio, actio, memória) e também os conceitos de decorum, audiência, kairós e gênero discursivo. A comparação entre os dois métodos de análise confirma o potencial argumentativo do storytelling e revela suas bases fundadas na retórica clássica, o que pode ser uma possível mutação desta arte, ou pelo menos sua customização, para aplicação na comunicação organizacional do século XXI.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectstorytellingpt_BR
dc.subjectdiscurso persuasivopt_BR
dc.subjectnarrativa organizacionalpt_BR
dc.subjectretórica clássicapt_BR
dc.subjectcomunicação organizacionalpt_BR
dc.subject.otherComunicação de massa e publicidadept_BR
dc.subject.otherPersuasão (Retórica)pt_BR
dc.subject.otherDiscurso publicitáriopt_BR
dc.subject.otherArte de contar históriaspt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherComunicação nas organizaçõespt_BR
dc.subject.otherRetórica antigapt_BR
dc.titleA retórica clássica no século XXI: m olhar sobre o storytellingpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ret_rica_cl_ssica_no_s_culo_xxi___14.03.17.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.