Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/SLSS-85BKBY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Alfredo Ferreira Loureiropt_BR
dc.contributor.advisor-co1Ricardo Augusto Rabelo Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Markus Endlerpt_BR
dc.contributor.referee2Marco Tulio de Oliveira Valentept_BR
dc.creatorWaldir Ribeiro Pires Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:11:31Z-
dc.date.available2019-08-09T18:11:31Z-
dc.date.issued2010-02-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/SLSS-85BKBY-
dc.description.abstractUbiquitous computing defines a new computational model of human-machine interaction in which information processing is integrated with daily objects and activities for the user. In this new paradigm, a user can activate and participate in several tasks and activities, in some cases not even being aware of the surrounding environment. This introduces the need of context-aware computing, which proposes the capability of devices to sense changes in mobile and/or ubiquitous environments and in the user's behavior.In these environments, user/application profile and context information and state in mobile computing systems constantly change over a period of time. Services located at mobile devices as well as in remote servers also need to effortlessly access the information generated by these changes in order to provide the adaptation of activities from the mobile user. These issues present the need for ubiquitous systems to manage and share these changes amongst other components or systems. This work proposes an event-based system for managing context information in ubiquitous services and applications. Based on the Publish/Subscribe model, the event service used in this work creates the events representing changes in the environment, publishes these events and notifies interested consumers in these events, allowing relevant information to be shared amongst interested applications and services. In our work, we have implemented two application prototypes: an electronic tourist guide and an emergency context service. In both prototypes implemented, the event service proved useful in disseminating changes in profile and context information between peers in a emulated ubiquitous environment. The service collects the changes in profile and context information at the client side (e.g., mobile device or Web client) and sends them to the server for processing and sharing amongst other event consumers. The service also shares the changes in profile and context information occurring remotely, by the means of Web-based services that are offered to mobile applications and services.pt_BR
dc.description.resumoA computação ubíqua define um novo modelo computacional de interação homem-máquina cujo processamento de informações se integra a objetos do dia a dia e atividades do usuário. A utilização de um dispositivo móvel neste paradigma permite que diversos elementos computacionais e sistemas auxiliem o usuário em suas tarefas e atividades. Em alguns casos, o usuário não estará ciente da presença e atividade destes elementos computacionais no ambiente em que se encontra. Em ambientes móveis e/ou ubíquos, informações de perfil e contexto do usuário/aplicação mudam constantemente em um determinado período. Serviços presentes no dispositivo móvel e em servidores remotos também necessitam utilizar de uma forma transparente as informações de contexto local e remoto, a fim de proverem a adaptação em serviços e atividades do usuário móvel. Estes dois fatores apresentam em sistemas ubíquos a necessidade de gerenciamento e compartilhamento destas mudanças com outros componentes e sistemas.Este trabalho propõe a utilização de um sistema baseado em eventos para o gerenciamento de informações de perfil e contexto em serviços e aplicações móveis/ubíquas. O servidor de eventos utilizado neste trabalho é responsável por criar eventos representando as mudanças detectadas no ambiente local e remoto, publicar estes eventos e notificar consumidores interessados nestes eventos. Desta forma, o sistema permite que informações relativas à estes eventos sejam compartilhadas com serviços e aplicações de interesse.Nos testes realizados, utilizamos dois cenários: um guia turístico eletrônico e um serviço de contexto de emergências. Em ambos cenários desenvolvidos, o servidor de eventos mostrou-se útil em disseminar mudanças nas informações de perfil e contexto entre componentes locais e remotos presentes em um ambiente ubíquo emulado. O serviço coleta estas mudançasno lado do cliente e as envia para o servidor. O servidor então processa e compartilha as informações coletadas com outros consumidores. O serviço permite também o compartilhamento de mudanças ocorridas remotamente, vindas a partir de serviços Web oferecidos à aplicações e serviços móveis.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComputação Ubíquapt_BR
dc.subjectSistemas Baseadospt_BR
dc.subject.otherComputação móvelpt_BR
dc.subject.otherOliveira, Ricardo Augusto Rabelopt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherLoureiro, Antônio Alfredo Ferreirapt_BR
dc.titleUm servidor de gerenciamento de eventos para o compartilhamento de dados de perfil e contexto em aplicações móveispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
waldirribeiropiresjunior.pdf10.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.