Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/SLSS-85RJVF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussara Marques de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Andre Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Cristina Duarte Murtapt_BR
dc.contributor.referee3Edleno Silva de Mourapt_BR
dc.contributor.referee4Pavel Pereira Caladopt_BR
dc.creatorFlavio Vinicius Diniz de Figueiredopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:23:21Z-
dc.date.available2019-08-12T05:23:21Z-
dc.date.issued2010-05-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/SLSS-85RJVF-
dc.description.abstractThe advent of the Web 2.0 changed the way users interact with web applications on the Internet. Nowadays, such users are not only passive content consumers but also content creators on the Web. The result of this collaborative form of content creation, known as social media, is one of the main factors behind the massive popularity (in amount of users and data) of the Web 2.0. One shortcoming of social media is the possible lack of quality of the content generated by users. In fact, one recent study pointed this lack of quality as one of the reasons why Information Retrieval (IR) services do not effectively explore social media yet. In order to provide insights on the matter, this dissertation presents a comparative study of the quality of different textual features on the Web 2.0. A textual feature is a region of a web page with a well defined topic and functionality. We studied the textual features Title, Tags, Descriptions and Comments on LastFM, CiteULike, Youtube and YahooVideo. Our study consist of three different comparisons. Firstly, we compare the quality of features regarding three aspects of quality, namely: usage, amount of content, syntactic correctness, descriptive quality and discriminative quality. After our characterization, we compare textual features when applied to the IR tasks of object classification and recommendation. Lastly, a study with 17 volunteers was performed in order to compare how users perceive the quality of features. Our work extends previous work which focus mostly on Tags. The results presented on this dissertation can be explored by Web 2.0 providers and designers in order enhance their IR services and develop Web 2.0 applications considering the benefits and shortcomings of each textual feature.pt_BR
dc.description.resumoCom o advento daWeb 2.0 os usuários da Internet deixaram de ser apenas consumidores de conteúdo para ter um papel mais ativo como criadores do mesmo. O resultado desta criação colaborativa de conteúdo, denominado de mídia social, fez com que aplicações da Web 2.0 alcançassem imensa popularidade (em quantidade de usuários e volume de dados) nos últimos anos. Porém, por não oferecer garantias de qualidade, o uso eficaz da mídia social em tarefas de Recuperação de Informação (RI) se apresenta como um desafio atualmente. Com o intuito de prover um melhor entendimento sobre o problema supracitado, esta dissertação faz um estudo comparativo da qualidade de diferentes atributos textuais quando utilizados como subsídios para tarefas de RI, sendo um atributo textual uma região dentro da página do objeto contendo um texto com um tópico ou funcionalidade bem definida. Em especial, estudamos os atributos textuais Título, Etiquetas, Descrição e Comentários nas aplicações CiteULike, LastFM, Youtube e YahooVideo. O nosso estudo é divido em três etapas, iniciando com uma extensiva caracterização da qualidade dos atributos textuais em relações aos aspectos de qualidade: 1) uso dos atributos; 2) quantidade de conteúdo; 3) corretude sintática; 4) e por fim, capacidade descritiva e discriminativa. Após a caracterização, comparamos a qualidade dos atributos quando utilizados em duas tarefas de RI, a classificação e a recomendação. Por fim, através de um estudo com 17 voluntários, buscamos entender como os usuários percebem a qualidade dos atributos textuais. Nossa pesquisa amplia significativamente o conhecimento da literatura, podendo ser utilizados por provedores e designers de aplicações Web 2.0 para melhorar os seus serviços de RI e desenvolver aplicações considerado os atrativos de cada atributo textual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCiência da Computaçãopt_BR
dc.subject.otherRedes de relações sociais em linhapt_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.titleEvidências de qualidade de atributos textuais na web 2.0pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flavioviniciusdinizfigueiredo.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
flavioviniciusdinizfigueiredo.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.