Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VALA-6KFJAW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jorge Tadeu de Ramos Nevespt_BR
dc.contributor.referee1Marta Araujo Tavares Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Helena Maria Tarchi Crivellaript_BR
dc.contributor.referee3Tarcisio Afonsopt_BR
dc.creatorMarcos da Silva Araujopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T07:46:44Z-
dc.date.available2019-08-14T07:46:44Z-
dc.date.issued2005-06-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VALA-6KFJAW-
dc.description.abstractThis academic research has the purpose of analyzing information used in a productive chain with a strategical and competitive approach. The leather shoe productive chain is the study object chosen because it is considered an important economic activity in world-wide terms besides being of great relevance in Brazil, since this country is one of the main producers of womens leather shoes on a world-wide level. The last years were marked by intense transformation in the national economy. The new competitive environment, distinguished by technological changes, fast communication, opening of new markets and global competition, forced the national companies to review their models of competition and markets. The losses of domestic and external market share were the determinant factors in the search for new differentials of production, which made the Brazilian leather shoe industries establish new technologies, train the work force and create new managemental structures. This research identifies the strategical use of information according to the new trends. It has the aim of identifying the most important information considered by some companies of the sector and also the most used sources of collection. It is also observed the use of information systems and identified the contributions of the information use in marketing, finance, project and production regards to companies in this productive sector.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho acadêmico propõe uma análise sobre o uso da informação em uma cadeia de produção, a partir de uma perspectiva estratégica e competitiva. A cadeia produtiva couro-calçadista foi o objeto de estudo escolhido, porque a mesma é considerada uma importante atividade econômica, sendo o Brasil, um dos principais produtores de calçados de couro femininos em nível mundial. Os últimos anos foram marcados por intensas transformações na economia nacional. O novo ambiente competitivo, caracterizado por mudanças tecnológicas, comunicação rápida, abertura de novos mercados e competição global, forçou as empresas nacionais a reverem seus modelos de concorrência e mercados de atuação. As perdas de participação nos mercados internos e externos foram fatores determinantes para a busca de novos diferenciais de produção, que levaram as indústrias couro-calçadistas brasileiras a implantar novas tecnologias, capacitar a mão-de-obra e a adotar novas estruturas gerenciais. Esta pesquisa visa identificar o uso de informações estratégicas nesse novo contexto de mercado, tendo como objetivos, identificar as informações consideradas mais relevantes por algumas empresas do setor e quais são as fontes de coleta mais comumente utilizadas para as mesmas, observar a existência de sistemas de informação nas empresas e entidades entrevistadas e verificar as contribuições que o uso estratégico da informação pode trazer no estabelecimento de vantagens competitivas de mercado para as áreas de marketing, finanças, projeto e produção de empresas do setor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectUso estratégico da informaçãopt_BR
dc.subjectCadeia produtivapt_BR
dc.subjectCiência da informaçãopt_BR
dc.subjectVantagem competitivapt_BR
dc.subjectSistemas de informaçãopt_BR
dc.subject.otherSistemas de informação gerencialpt_BR
dc.subject.otherCouros Indústria Brasilpt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCalçados Comercio Brasilpt_BR
dc.titleO uso estratégico da informação em cadeias produtivas: estudo de caso do setor couro-calçadista femininopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mestrado___marcos_da_silva_ara_jo.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.