Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VALA-6T7QWL
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Metodologia para construção de produtos de informação nas organizações
Authors: Wilson Martins de Assis
First Advisor: Monica Erichsen Nassif Borges
First Referee: Beatriz Valadares Cendon
Second Referee: Marta Pinheiro Aun
Third Referee: Ana Maria Pereira Cardoso
Abstract: Apresenta os resultados de uma dissertação que aborda a pesquisa e o desenvolvimento para a proposição de uma metodologia para construção de produtos de informação nas organizações, tendo, como referencial, aspectos teóricos e a experiência da Superintendência de Informações Técnicas do Sistema Usiminas. Para sua elaboração foram analisados os conceitos de autores respeitados da gestão da informação, como Choo, Davenport, Drucker, McGee, Prusak, Fuld, Richards e outros. Na metodologia proposta foram consideradas a influência e a necessidade de acompanhar o meio ambiente externo àorganização e a importância dos produtos de informação; a definição das necessidades de informação tanto da organização quanto dos usuários; as fontes de informação, a disseminação, a divulgação e o uso dos produtos de informação. Os produtos de informação foram divididos em quatro categorias: referencial, noticioso, analítico e estatístico. Esta divisão por categorias permitiu explicitar detalhes de viabilização e de compreensão para cada tipo de produto de informação. É demonstrado que o objetivo final na construção dos produtos deinformação é o de servir e apoiar a missão, os planos e as metas de uma organização e atender às necessidades dos usuários.
Abstract: This paper reports the results of a dissertation dealing with research and development to propose a methodology to create information products in organizations, adopting as a benchmark theoretical aspects and the experience of Usiminas Systems Technical InformationDepartment. Concepts developed by renowned authors in the field of information management, like Choo, Davenport, Drucker, McGee, Prusak, Fuld, Richards and others, were reviewed. The proposed methodology takes into consideration the influence of and the need for monitoring theenvironment outside the organization, as well as the importance of information products; the definition of users and the organizations information requirements; information sources; and the dissemination, advertising and use of information products. Information products were split in four categories, namely: reference, news, analytical and statistical. Such categorization enabled to make clear the details for implementing and understanding the various kinds of information product. Moreover, the paper demonstrates that the ultimate purpose of building information products is to serve and support an organizations mission, plans and goals, and to meet the users requirements as well.
Subject: Disseminação seletiva da informação
Serviços de informação
Ciência da informação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/VALA-6T7QWL
Issue Date: 1-Jun-2006
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
mestrado___wilson_martins_de_assis.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.