Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VALA-6T7RNC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Jose Wense Diaspt_BR
dc.contributor.referee1Maria Aparecida Mourapt_BR
dc.contributor.referee2Ana Maria Clark Perespt_BR
dc.contributor.referee3Madalena Martins Lopes Navespt_BR
dc.creatorMargareth Egidia Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T15:32:12Z-
dc.date.available2019-08-10T15:32:12Z-
dc.date.issued2006-04-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VALA-6T7RNC-
dc.description.abstractConsidering the need to investigate, in school libraries, the subjectanalysis in childrens literature, this dissertation aimed at identifying theprocedures used in the indexing of such literature, concerning technicalreading, identification and the selection of concepts from three literaryworks. The author employed the Verbal Protocol method in order toobtain accounts from four indexers during the process of analysis, whichallowed also the gathering of qualitative information. EmployingPejtersens methodology of indexing, the indexers completed an exercise. The subject analysis made by indexers was compared to theclassification made by the researcher after the reading of nine children,who identified terms and phrases during the reading of the works. Theresults reveal that the indexer of childrens literature attempts to employanalytical procedures similar to those used in the indexing of non-fiction.The literary text requires from the indexer a more subjective kind ofsubject analysis, given the aesthetic quality of the text. This demands, inturn, reading strategies that include: reading the entire text, the ability toidentify style and literary genres, graphic and linguistic features, etc.Pejtersens method, The Dimensions of Fiction, would help to identifythe magic word, or aboutness. The category known as Authors Intentionought to be renamed.pt_BR
dc.description.resumoConsiderando a necessidade de investigação, na biblioteca escolar, da análise de assunto na literatura ficcional infantil, buscou-se identificar os procedimentos de indexação, relativos à leitura técnica, identificação e seleção de conceitos de três títulos literários. Utilizou-se o método deProtocolo verbal, para obtenção de relatos de quatro indexadoresdurante o processo de análise, o que possibilitou obter informaçõesqualitativas. Um exercício adotando a metodologia de Pejtersen paraindexação foi executado pelos indexadores. A análise de assunto dosindexadores foi confrontada com a categorização, efetuada pelopesquisador, da leitura de nove crianças leitoras, que identificaramtermos e frases durante a leitura dos textos. Os resultados demonstramque o indexador, na literatura ficcional infantil, tenta adotar procedimentos de análise, semelhantes à literatura não ficcional. O textoliterário exige do indexador uma análise de assunto mais subjetiva,devido às características estéticas do texto. O que irá demandarestratégias de leitura que incluam a leitura completa do texto; habilidadeem reconhecer estilos e gêneros literários, recursos gráficos e delinguagem etc. O método de Pejtersen, as Dimensões da Ficção,poderia ajudar a identificar a palavra mágica ou atinência. A categoriaIntenção do Autor deveria ser renomeada.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnálise de assuntopt_BR
dc.subjectCiência da informaçãopt_BR
dc.subjectLiteratura infantil ficcionalpt_BR
dc.subjectIndexaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura infanto-juvenilpt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherIndexaçãopt_BR
dc.titleA análise de assunto na literatura ficcional infantil: categorias para ler o que você tempt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mestrado___margareth_eg_dia_moreira___parcial.pdf416.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.