Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-7FZT3G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ruben Caixeta Queirozpt_BR
dc.creatorMaria Isabel Cardozo da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T23:33:23Z-
dc.date.available2019-08-12T23:33:23Z-
dc.date.issued2008-04-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-7FZT3G-
dc.description.abstractThis dissertation is an experiment of comparison between three ethnographies of the Amazonia: Kaxinawa, Wayana and Wauja. The subjects discussed and compared are involving the perspectivism, the corporality, the aesthetic, the ontological status of art and the social agency of art. Firstly, we based in some important authors who contributed with reflections and/or proposals to the anthropological study of the art. Among them, we give a special emphasis to the approach of Alfred Gell, which treats the art as a system of action, in which the nature of the object is a function of social-relational matrix in which it is inserted. In sequence, we write a brief introduction to the art and cosmology amerindian, and then we present a summary of each ethnography. In a third moment, we do a dialog with some monographs, in trying to do some possible comparisons about the status of art in these societies.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação é um experimento de comparação entre três etnografias da Amazônia: Kaxinawa, Wayana e Wauja. Os temas abordados e comparados giram em torno do perspectivismo, da corporalidade, da estética, do estatuto ontológico da arte e da agência social da arte. Inicialmente, partimos de alguns importantes autores que contribuíram com reflexões e/ou propostas para o estudo antropológico da arte. Dentre eles, damos uma ênfase especial à abordagem de Alfred Gell, que trata a arte como um sistema de ação, em que a natureza do objeto é função da matriz social-relacional no qual está inserido. Em seguida, partimos para uma breve introdução à arte e à cosmologia ameríndias e, em seguida, apresentamos uma síntese de cada etnografia. Num terceiro momento, colocamos em diálogo as monografias, na tentativa de realizar algumas comparações possíveis e boas para pensar o estatuto da arte nestas sociedades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTerras baixas da América do Sulpt_BR
dc.subjectCosmologiapt_BR
dc.subjectCorporalidadept_BR
dc.subjectAgência social da artept_BR
dc.subjectPerspectivismopt_BR
dc.subject.otherCosmologiapt_BR
dc.subject.otherAntropologiapt_BR
dc.subject.otherEtnologiapt_BR
dc.subject.otherIndios da America do Sul Culturapt_BR
dc.subject.otherArte e antropologiapt_BR
dc.titleCosmologia, perspectivismo e agência social na arte ameríndia: estudo de três casos etnográficospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_completa.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.