Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VCSA-7FZT3G
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ruben Caixeta Queiroz | pt_BR |
dc.creator | Maria Isabel Cardozo da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T23:33:23Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T23:33:23Z | - |
dc.date.issued | 2008-04-04 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VCSA-7FZT3G | - |
dc.description.abstract | This dissertation is an experiment of comparison between three ethnographies of the Amazonia: Kaxinawa, Wayana and Wauja. The subjects discussed and compared are involving the perspectivism, the corporality, the aesthetic, the ontological status of art and the social agency of art. Firstly, we based in some important authors who contributed with reflections and/or proposals to the anthropological study of the art. Among them, we give a special emphasis to the approach of Alfred Gell, which treats the art as a system of action, in which the nature of the object is a function of social-relational matrix in which it is inserted. In sequence, we write a brief introduction to the art and cosmology amerindian, and then we present a summary of each ethnography. In a third moment, we do a dialog with some monographs, in trying to do some possible comparisons about the status of art in these societies. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação é um experimento de comparação entre três etnografias da Amazônia: Kaxinawa, Wayana e Wauja. Os temas abordados e comparados giram em torno do perspectivismo, da corporalidade, da estética, do estatuto ontológico da arte e da agência social da arte. Inicialmente, partimos de alguns importantes autores que contribuíram com reflexões e/ou propostas para o estudo antropológico da arte. Dentre eles, damos uma ênfase especial à abordagem de Alfred Gell, que trata a arte como um sistema de ação, em que a natureza do objeto é função da matriz social-relacional no qual está inserido. Em seguida, partimos para uma breve introdução à arte e à cosmologia ameríndias e, em seguida, apresentamos uma síntese de cada etnografia. Num terceiro momento, colocamos em diálogo as monografias, na tentativa de realizar algumas comparações possíveis e boas para pensar o estatuto da arte nestas sociedades. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Terras baixas da América do Sul | pt_BR |
dc.subject | Cosmologia | pt_BR |
dc.subject | Corporalidade | pt_BR |
dc.subject | Agência social da arte | pt_BR |
dc.subject | Perspectivismo | pt_BR |
dc.subject.other | Cosmologia | pt_BR |
dc.subject.other | Antropologia | pt_BR |
dc.subject.other | Etnologia | pt_BR |
dc.subject.other | Indios da America do Sul Cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e antropologia | pt_BR |
dc.title | Cosmologia, perspectivismo e agência social na arte ameríndia: estudo de três casos etnográficos | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_completa.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.